تازه‌های سیاسی

سوریه: شورای امنیت در مورد جولان جلسه فوری تشکیل دهد

سوریه روز سه‌شنبه، ششم فروردین‌ماه، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه‌ای فوری در مورد تصمیم ایالات متحده در به‌ رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان تشکیل دهد.

هیئت سوری در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به ریاست این شورا که هم‌اکنون در اختیار فرانسه است خواستار تشکیل نشستی شد تا در آن وضعیت بلندی‌های اشغالی جولان که بخشی از خاک سوریه است؛ و نقض فاحش اخیر قطعنامه مربوطه شورای امنیت محسوب می‌گردد، به بحث گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت رئیسه فرانسوی هنوز وقتی را برای تشکیل چنین جلسه تعیین نکرده‌، اما دیپلمات‌ها می‌گویند که قرار است در نشست بعدی شورا در این مورد گفت‌وگو شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن ایالات متحده ضمیمه شدن بلندی‌های جولان به خاک اسرائیل را به‌ رسمیت می‌شناسد.

گفتنی است که این تصمیم واشنگتن با واکنش منفی از طرف تعدادی از کشورها همراه شده است، از جمله عربستان سعودی این اقدام آمریکا را محکوم کرده و آن را نقض قوانین بین‌المللی دانسته است.

ریاض در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد این اقدام دولت آمریکا را به‌شدت محکوم و رد نمود.

همچنین، کویت و بحرین نیز این تصمیم آمریکا را مایه تأسف دانسته‌اند و رئیس جمهور لبنان، میشل عون هم به این خبر واکنش نشان داده است.

دکمه بازگشت به بالا