تازه‌های سیاسی

انتقاد شدید آمریکا از اعزام نیروهای روسی به ونزوئلا

در پی انتشار گزارش‌ها از فرود دو هواپیمای روسی و ده‌ها تن از نیروهای آن کشور در ونزوئلا، آمریکا، مسکو را متهم کرده  که «عاری از حس مسئولیت به‌دنبال افزایش تنش‌ها»ست.

روز یک‌شنبه یک مقام ونزوئلا به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: دو هواپیمای ارتش روسیه در راستای «همکاری‌های نظامی» میان دو کشور، در کاراکاس به زمین نشسته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، واشینگتن این اقدام روسیه را محکوم کرده و آن را «ناقض گفته‌های خود روسیه و نیکلاس مادورو مبنی بر لزوم خودداری از دخالت خارجی در ونزوئلا» می‌داند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود گفته: دولت متبوع او «ساکت نخواهد نشست».

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شماری دیگر از مقام‌های این کشور تاکید کرده بودند که در مورد ونزوئلا همه گزینه‌ها، از جمله اقدام نظامی، روی میز است. خوان گوایدو، رهبر مخالفان نیز در جریان یک سخنرانی در سال گذشته از «جامعه جهانی» خواسته بود تا «همه گزینه‌ها برای بازگشت آزادی به ونزوئلا را روی میز نگه دارد».

آن‌طور که رئیس موسسه نظرسنجی ونزوئلایی «داتانالیسیس» به‌تازگی گزارش داده نزدیک به ۸۰ درصد شهروندان ونزوئلا خواستار کناره‌گیری مادورو هستند. خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید نشانه‌هایی وجود دارد که حمایت‌ها از گوایدو دیگر محدود به طبقه متوسط و مرفه‌تر کشور نیست؛ از جمله تظاهرات و اعتراضاتی علیه دولت که در مناطق فقیرنشین و کارگری ونزوئلا رخ داده‌است. آقای گوایدو در عین حال از حمایت بیش از ۵۰ کشور نیز برخوردار شده‌است.

ونزوئلا زمانی یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه بود، اما آن‌طور که روزنامه گاردین به نقل از برخی موسسات دانشگاهی گزارش داده در حدود ۸۷ درصد شهروندان آن در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند.

بسیاری از تحلیلگران؛ وضعیت معیشتی دوکشور ونزوئلا و ایران؛ و نیز سطح نارضایتی مردم از حکومتهای کاراکاس و تهران را با هم مقایسه می‌کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا