تازه‌های سیاسی

واکنش منفی چند کشور عربی به تصمیم آمریکا درباره بلندی‌های جولان

دمشق به‌ رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه توسط آمریکا را «حمله‌ای آشکار بر حاکمیت خود» دانست و عربستان سعودی نیز این اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی دانست.

عربستان سعودی در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور اعلام شد این اقدام دولت آمریکا را به‌شدت محکوم و رد کرد.

دولت ریاض در این بیانیه تاکید کرده که جولان همچنان «یک سرزمین عربی و سوری اشغالی» است و «این اقدام تأثیری منفی بر روند صلح خاورمیانه و امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت».

بنا بر گزارش‌ها، کویت و بحرین نیز این تصمیم آمریکا را «مایه تأسف» دانسته‌اند و رئیس جمهور لبنان نیز به این خبر واکنش نشان داده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان گفته است که این تصمیم بر وضعیت کشورش نیز تأثیر خواهد گذاشت و افزود که «سران کشورهای دیگر حق ندارند خاک کشوری دیگر را به دیگران ببخشند.».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه برخلاف سیاست چندین دهه گذشته ایالات متحده، حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر منطقه راهبردی جولان به‌ رسمیت شناخت.

بلندی‌های جولان آن بخش از خاک سوریه است که در جنگ شش‌روزه به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد، اما حاکمیت این رژیم بر منطقه جولان، هیچ گاه از سوی جامعه جهانی به‌ رسمیت شناخته نشد.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر ۱۹۸۱ در قطعنامه‌ای ضمیمه کردن بلندی‌های جولان به قلمرو رژیم صهیونیستی را «باطل» و فاقد ارزش قانونی دانست؛ استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، روز دوشنبه همین موضع را تکرار و تأکید نمود که موضع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در خصوص بلندی‌های جولان همان متن قطعنامه ۱۹۸۱ است و تغییری نکرده است.

دکمه بازگشت به بالا