تازه‌های سیاسی

علما و چهره‌های برجسته اهل سنت ایران خواستار کمک فوری به سیل‌زدگان شدند

در پی وقوع حادثه‌ی خسارت‌بار سیل در استان گلستان؛ علما و چهره‌های برجسته‌ی اهل سنت ایران، طی پیام‌های جداگانه از مردم و دولتمردان خواستند که «با تمام امکانات» به یاری سیل‌زدگان بشتابند. در بخشی از این پیام‌ها، «ضعف در مدیریت بحران» و «نحوه امدادرسانی نهادها و ارگان‌های حکومتی به مناطق سیل‌زده» مورد انتقاد قرار گرفته است.

در پیام منتشرشده از سوی استاد محمدعلی امینی، از علما و چهره‌های برجسته جنوب کشور آمده است: «اینجانب از طرف خود و علما و طلاب مجتمع علمی- فرهنگی سلطان العلماء (بندرلنگه) ضمن ابرازهمدردی با آسیب‌دیدگان سیل گلستان،  ازهمه‌ی هموطنان می‌خواهم در جهت یاری رساندن به آنان ازهیچ تلاشی کوتاهی نفرمایند و در این خصوص، با انجمن‌های خیریه‌ی استان‌های هرمزگان و گلستان در تماس باشند تا هرچه زودتر نیازمندی‌های عزیزان آسیب‌دیده ‌تامین گردد».

مولانا عبدالحمید نیز در پیامی، ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌زدگان حادثه‌ی سیل در استان گلستان، ابراز امیدواری کرد که ملت ایران اعم از شیعه و سنی؛ و ادیان، اقوام، و مذاهب و گرایش‌های مختلف، به کمک سیل‌زدگان بشتابند.

در حالی که انتقادات گسترده‌ای نسبت به ضعف در امدادرسانی مسؤولان و نهادهای حکومتی به سیل‌زدگان مطرح شده است، این چهره‌ی برجسته‌ی اهل سنت ایران تأکید کرد که شخص رهبر جمهوری اسلامی، و شخص رئیس‌جمهور، مردم استان گلستان را با تمام امکانات دریابند.

در همین رابطه؛ استاد، کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان طی بیانیه‌ای اظهار داشت: هنوز آثار ویرانی‌های مناطق زلزله‌زده‌ی شهرها و روستاهای سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی و ازگله، و تبعات روحی و روانی آن برای مردمان این بخش از استان کرمانشاه، به دلیل “مدیریت ناقص و ناکارآمد مسئولین مربوطه”، ترمیم نشده، که در بخش دیگری از ایران، شاهد درد و رنج شدید مردم محروم و مظلوم در استان گلستان، به علت جاری شدن سیل هستیم.

حاکم شرع مردمی کردستان ضمن اعلام همدردی با مردم مناطق سیل‌زدە، به «تمام هم‌وطنان آزاده و مسئولیت‌پذیر در داخل و خارج از کشور» فراخوان داده  است تا به یاری سیل‌زدگان استان گلستان بشتابند و وظیفه‌ی دینی و انسانی خود را در برابر آنان ادا نمایند.

مولانا فضل‌الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ در استان سیستان و بلوچستان، طی تماس تلفنی و گفتگو با مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر، نسبت به حمایت و کمک مردم شهرستان سرباز به سیل‌زدگان گلستان اعلام آمادگی کرد.

پیش از این؛ مولانا محمدحسین گرگیج، از چهره‌های برجسته‌ی اهل سنت ایران در شمال کشور، به‌شدت از «سوء مدیریت در بحران سیل استان گلستان» انتقاد کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا