اقتصادی

نوکیا سرمایه‌گذاری در ایران را متوقف کرد

شرکت نوکیا با اشاره به مشکلاتی که با سیاست‌های تجاری متناقض آمریکا و اروپا برایش پیش آمده، اعلام کرد که در سال جاری میلادی، هیچ‌گونه فعالیت تجاری جدیدی در ایران نخواهد داشت.

به گزارش رویترز، نوکیا، شرکت فنلاندی سازنده تجهیزات ارتباطات رادیویی، اعلام کرده است: «چارچوب‌های قانونی متناقض اتحادیه اروپا و آمریکا که فعالیت‌های تجاری در ایران را تنظیم می‌کنند، در آینده بسیار پیچیده‌تر خواهند شد».

براساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت بزرگ در سال ۲۰۱۵، تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برداشته شد و در مقابل ایران محدودیت‌های طولانی‌مدت در مورد برنامه هسته‌ای خود را پذیرفت.

در سال ۲۰۱۸، شرکت نوکیا ۵۴,۶ میلیون یورو (۶۲ میلیون دلار) در فروش به اپراتورهای ایرانی، درآمد داشت.

شرکت نوکیا همچنین در گزارش سالانه خود افزوده است: «هرچند ما فعالیت‌های تجاری خود را به‌طور مداوم ارزیابی می‌کنیم، در حال حاضر قصد نداریم در سال ۲۰۱۹ هیچ کسب‌وکار جدیدی در ایران داشته باشیم و در نظر داریم تنها تعهدات خود در قراردادهای موجود را با توجه به تحریم‌های اقتصادیِ اعمال‌شده و دیگر قوانین مربوط به تجارت، تکمیل کنیم.»

در ناآرامی‌ها و اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند که شرکت مخابراتی نوکیا-زیمنس (NSN) تجهیزات شنود مکالمات تلفنِ همراه به ایران فروخته است. در آن زمان گروهی از فعالان حقوق بشر خواهان تحریم نوکیا از سوی ایرانیان شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا