تازه‌های سیاسی

شماری از نمایندگان مجلس، خواستار مداخله خامنه‌ای برای توقف دخالت های مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند

شماری از نمایندگان مجلس، ارسال نامه به رئیس جمهوری برای جلوگیری از آنچه، آن را تجاوز مجمع تشخیص مصلحت نظام به روند قانونگذاری خوانده‌اند، ناکافی دانسته و خواستار مداخله خامنه‌ای برای پایان دادن به اقدامات این مجمع شده‌اند.

در روزهای گذشته، ۶۱ نماینده عمدتا اصلاح‌طلب مجلس، در نامه‌ای به حسن روحانی، نوشتند: رییس‌جمهوری به‌موجب قانون اساسی موظف به صیانت از قانون اساسی است و باید مانع از تجاوز مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند قانون‌گذاری شود.

به گفته این نمایندگان، رویه بدیع مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر آنکه به‌وضوح در تغایر با نص صریح قانون اساسی است؛ بلکه جنبه مردم‌سالارانه و جمهوریت نظام را زیرسوال می‌برد و عواقب و اثراتی به‌مراتب بیش از حد تصور به همراه خواهد داشت.

در ماه‌های اخیر، اختلاف نظر میان مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظارت مجدد بر مصوبات مجلس از سوی این مجمع تا آنجا بالا گرفت که علی مطهری، نایب رییس مجلس، گفت اقدامات مجمع شائبه ایجاد شورای نگهبان دوم را پدید آورده است.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان تنها نهادی است که بر مصوبات مجلس نظارت می‌کند و مصوبات نماینگان پس از تایید این شورا به قانون بدل می‌شود. وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام  حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا