تازه‌های سیاسی

نورسلطان نظربایف پس از سه دهه از مقام ریاست‌جمهوری قزاقستان کنار رفت

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد که از این سمت کناره‌گیری کرده است.

بر اساس قانون اساسی قزاقستان، رئیس مجلس سنای آن کشور، قاسم جومارت ۶۵ ساله، تا پایان این دوره از ریاست جمهوری، یعنی تا مارس ۲۰۲۰ به عنوان رئیس جمهور موقت، بجای نور سلطان نظربایف خواهد نشست.

روز سه‌‌شنبه، ٢٨ اسفند رئیس جمهوری ٧٨ ساله قزاقستان در یک سخنرانی تلویزیونی ضمن اعلام خبر کناره‌گیری اش از مقام ریاست جمهوری اظهار داشت که این تصمیم برایش “آسان نبوده است”.

رهبر مادم العمر قزاقستان درباره علت این اقدامِ به ظاهر ناگهانی توضیحی نداده، و تنها تاکید کرده است، که در پست‌های ریاست شورای عالی امنیت ملی و ریاست حزب حاکم (نوراوتان) خواهد ماند.

نور سلطان نظربایف از سال ١٩٨٤ و در دوران حیات اتحاد جماهیر شوروی به مقام نخست وزیری جمهوری شوروی قزاقستان رسید و در سال ١٩٨٩ به عنوان دبیر حزب کمونیست قزاقستان برگزیده شد. او یک سال بعد پست ریاست جمهوری قزاقستان را به عهده گرفت.

پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری‌های آن در سال ١٩٩١، نظربایف در قدرت ماند و تا کناره‌گیری چند روز پیشش، رهبر قزاقستان بود و با مشت آهنین عمل کرد.

گفتنی است، کناره گیری رهبر مادام العمر قزاقستان از مقام ریاست جمهوری، آنهم پس از کناره گیری رئیس جمهوری ۸۱ ساله الجزایر، واکنش های بسیاری را در میان کاربرای ایرانی برانگیخته است، بسیاری از آنها با طعنه به رهبر جمهوری اسلامی نوشته اند، پس نوبت بقیه کی می رسد!

دکمه بازگشت به بالا