تازه‌های سیاسی

تمدید معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ اشرف غنی می‌گوید افغانستان هم معافیت دارد

دولت دونالد ترامپ با تمدید نود روزه معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافقت کرده است، همزمان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم اعلام کرده، کالاهای صاداراتی افغانستان به ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شده است.

مهلت معافیت قبلی آمریکا که در ماه دسامبر آغاز شده بود، صبح روز نوزدهم مارس به پایان رسید.

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا که نامش فاش نشده، به شبکه آمریکایی سی ‌ان ‌بی‌ سی گفت: هرچند که این معافیت با هدف کمک به عراق برای جبران کاستی‌هایش می باشد؛ اما ما به گفت‌وگوهایمان با متحدان عراقی درباره تحریم‌های ایران ادامه خواهیم داد.

همزمان رئیس جمهوری افغانستان، از بازرگانان این کشور خواسته تا به ایران کالا صادر کنند. آقای غنی گفته است، بازرگانان افغان در کنار این کار می‌توانند از اروپا و کشورهای دیگر که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به ایران کالا بفروشند، ابتدا کالاهای این کشورها را به افغانستان وارد و از طریق افغانستان به ایران صادر کنند.

غنی این سخنانان را در جمعی از بازرگانان افغان در امارات بیان کرده  است. پیشتر بندر چابهار در ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شده بود.

عراق نیز  با وجود اینکه دومین تولیدکننده نفت خام در جهان است، اما به علت سال‌ها جنگ و کمبود سرمایه‌گذاری، با مشکل تأمین انرژی مواجه است و ۴۵ درصد برق خود را از ایران وارد می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا