تازه‌های سیاسی

رویترز: آمریکا با مشاور امنیت ملی افغانستان «کار نمی‌کند»

خبرگزاری رویترز گزارش داده که دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، در یک تماس تلفنی با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خاطر نشان کرده که از آقای حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، دیگر «در واشنگتن استقبال نمی‌شود و مقام‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا با او کار نخواهند کرد».

حمدالله محب اخیرا در سفری به آمریکا از زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان شدیدا انتقاد کرد و او را به دنبال کردن منافع خودش در جریان مذاکرات با طالبان متهم نمود.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که قطع ارتباط آمریکا با محب به طور قطع به افزایش تنش‌ها میان کابل و واشنگتن، منجر خواهد شد.

به گزارش این خبرگزاری؛ منابعی در افغانستان نیز گفته‌اند که علایمی مبنی بر برکناری آقای محب دیده می‌شود. دولت کابل تا کنون دراین مورد واکنشی نشان نداده است.

پیش از این؛ مشاور امنیت ملی افغانستان گفته بود که زلمی خلیلزاد در پی ‌ایجاد حکومت موقت است که خود در راس آن قرار بگیرد.

او روند صلح میان آمریکا و طالبان را غیرشفاف دانسته بود.

حمدالله محب همچنین افزوده بود که زلمی خلیلزاد در مورد مذاکرات آمریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشورت نمی‌کند و معلومات کمی به دولت ارائه می‌شود.

زلمی خلیلزاد چند ماه قبل به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان تعیین شد. او در پنج دور گفت‌و‌گوی صلح با گروه طالبان به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت.

گروه طالبان حاضر نیستند مستقیما با دولت افغانستان مذاکره کنند و این موضوع موجب ناراحتی کابل از مذاکرات مستقیم واشنگتن با این گروه شده است.

دکمه بازگشت به بالا