تازه‌های سیاسی

نخست‌وزیر نیوزیلند: من حتی نام این تروریست را به زبان نخواهم آورد

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در پارلمان کشورش با اشاره به حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان در این کشور اظهار داشت «عامل این جنایت، یک تروریست است. او یک جنایت‌کار و یک فرد افراطی‌ست و هنگامی که در باره این تروریست جنایتکار صحبت می‌کنم، او حتی نامی نخواهد داشت که بر زبان بیاورم».

خانم آردرن که طی روزهای گذشته با بستگان حملات به مساجد کرایست‌چرچ و دیگر شهروندان مسلمان کشورش دیدار و در مراسم یادبود قربانیان شرکت کرده، می‌گوید: «نام آن‌هایی که جان دادند را بیاورید، نه نام مردی که جان آن‌ها را گرفت».

نخست‌وزیر نیوزیلند تصریح کرده است: مهاجم نژادپرست استرالیایی «با اقدام تروریستی خود به‌دنبال خیلی چیزها بود؛ مطرح کردن خودش یکی از آن‌ها بود. و این همان چیزی‌ست که ما قطعا جلویش را خواهیم گرفت».

سخنرانی خانم آردرن در پارلمان نیوزیلند با واژگان «سلام علیکم» آغاز شده‌است.

اسوشیتدپرس می‌گوید، جاسیندا آردرن در پاسخ به این پرسش که آیا خواستار برگزاری محاکمه مهاجم به مساجد پشت درهای بسته‌است، گفته تصمیم‌گیری در مورد روند امور قضائی در حوزه اختیارات او نیست.

مهاجم نژادپرست سفیدبرترپندار استرالیایی، روز جمعه گذشته با حمله تروریستی خود به دو مسجد در کرایست‌چرچ، ۵۰ نفر را به شهادت رساند. قربانیان را کودکان خردسال، سالخوردگان، زنان و مردان تشکیل می‌دهند.

این فرد ۲۸ ساله پیش از آغاز حمله به مسجد نور یک «مانیفست» ۷۴ صفحه‌ای منتشر کرده و کشتار مسلمانان در مسجد را نیز به‌طور زنده از فیس‌بوک، و با استفاده از دوربینی که به سر خود وصل کرده بود، پخش کرده‌است.

رسانه‌های نیوزیلندی حملات روز جمعه را «بدترین حملات تروریستی» در تاریخ این کشور توصیف کرده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا