تازه‌های سیاسی

سخنگوی وزارت خارجه ایران: امید نداشته باشید اینس‌تکس معجزه کند

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی منتظر سازوکار مالی اروپا (اینس‌تکس) نمانده و بحث تجارت با پول ملی کشورها را نیز دنبال می‌کند، تاکید کرد که «امید نداشته باشید که این کانال مالی معجزه کند».

سه کشور اروپایی روز ۱۱ بهمن از ثبت رسمی سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران خبر دادند؛ ولی آغاز فعالیت آن را منوط به انجام «کارهای بیشتر» کردند.

«اینس‌تکس» (INSTEX)، عنوان مختصر عبارتی انگلیسی به معنی «ابزار حمایت از مبادلات تجاری»، نام نهادِ تازه‌ای‌ست که آلمان، فرانسه و بریتانیا برای کاهش اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کرده‌اند.​

در هیئت ناظر آن اعضایی از فرانسه و آلمان حضور دارند و ریاست آن را نیز پر فیشر، مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان، برعهده دارد.

مقامات نظام تهران از تاخیر در اجرای سازوکار مالی اروپا انتقاد کرده‌اند اما در عین حال این سازوکار مخالفانی در میان مقامات جمهوری اسلامی دارد.

در همین حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز ۲۶ اسفند گفته بود که اینس‌تکس همه انتظارات ایران را برآورده نمی‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده بود که «هنوز بسیاری از کشورهای اروپایی برای پیوستن به اینس‌تکس تعلل می‌کنند» و «صرفاً آلمان، فرانسه و انگلیس به دنبال اجرای سازوکار اینس‌تکس هستند».

دکمه بازگشت به بالا