تازه‌های سیاسی

روحانی از قوه‌قضاییه خواسته تا برعلیه آمریکا اعلام جرم کند

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران از قوه قضائیه خواسته است که مقامات آمریکا و طراحان، و یاری‌دهندگان این کشور در تحریمهای جمهوری اسلامی را به اتهام جنایت علیه بشریت، در داخل و خارج از ایران تحت پیگرد قرار دهد.

او همچنین گفته است، که ایران سپس این درخواست را در دادگاهای بین‌المللی مطرح خواهد نمود.

حسن روحانی که عصر یکشنبه ۲۶ اسفندماه در استان بوشهر سخنرانی میکرد، گفت: ما باید ابتدا در دستگاه قضایی خودمان این شکایت را مطرح کنیم که آمریکا با تحریم‌های خود و کسانی که او را یاری می‌دهند، علیه بشریت جنایت می‌کنند و باید محاکمه شوند و سپس آن را از دادگاهی بین‌المللی بخواهیم.

آقای روحانی اعلام نکرده که ایران قرار است این موضوع را چگونه در دادگاهی بین‌المللی پیگیری کند. پیش از این و در موضوعات مشابه، برخی از کارشناسان اعلام کرده‌ بودند که پیگیری قضایی مقامات دیگر کشورها در ایران می‌تواند تنها جنبه سمبولیک داشته باشد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، پیش از این با انتشار ویدئویی خطاب به مردم ایران گفته بود که هدف تحریم‌های ایالات متحده تنها تغییر رفتار مخرب حکومت جمهوری اسلامی است و این تحریم‌ها دادوستدهای بشردوستانه مانند دارو و غذا را هدف نگرفته است.

مواد غذایی و دارو مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شوند اما از سرگیری موج دوم تحریم‌های واشینگتن که هدف اصلی آن صنایع نفتی، کشتیرانی و سیستم بانکی است باعث شده که بسیاری از بانک‌های بین‌المللی از مشارکت در معامله با ایران حتی در مورد مواد غذایی نیز پرهیز کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا