تازه‌های سیاسی

«حمله تروریستی» به دو مسجد در نیوزیلند

در پی حمله «تروریستی» به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ که به شهادت دست‌کم ۴۹ نفر انجامید، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، اعلام کرد که قوانین اسلحه در این کشور تغییر خواهد کرد.

نخست‌وزیر نیوزیلند با اعلام اینکه «عامل اصلی این حمله پنج فقره اسلحه داشته» اطمینان خاطر داد که قوانین مالکیت اسلحه در کشورش را اصلاح خواهد کرد.

دولت نیوزیلند و رهبران جهان این حمله را تروریستی نامیده‌اند.

در همین رابطه گزارش شده که برنتون ترنت، مرد ۲۸ ساله استرالیایی به عنوان مظنون اصلی حمله‌ی تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ برای نخستین بار در دادگاه، حاضر؛ و در حضور قاضی، تفهیم اتهام شده است. در جریان این حمله که اندکی پس از نماز جمعه روی داد، ۴۹ نمازگزار به شهادت رسیده و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

یکی از قربانیان این حمله تروریستی، پیرمردی ۷۱ ساله به نام «داود نبی» اهل افغانستان است که در دهه ۸۰ میلادی به نیوزیلند مهاجرت کرده بود.

در میان مجروحان این حمله تروریستی؛ دو پسربچه ۲ ساله و ۱۳ ساله نیز به چشم بوده‌اند.

مقامات نیوزیلند حال ۱۱ تن از مجروحان را وخیم اعلام کرده اند.

بنا به اعلام نخست‌وزیر نیوزیلند، مقام‌های دولتی رابطه لازم را با نمایندگان جامعه مسلمانان این کشور برقرار کرده‌اند تا به آنان اطمینان خاطر بدهند و حمایت‌های لازم را در اختیارشان بگذارند.

جاسیندا آردرن در عین حال اظهار داشت: اقدامات امنیتی در حوزه خشونت‌های گروه‌های راست افراطی تقویت شده است.

وی بدون بیان جزئیاتی از نقش رسانه‌های غربی در گسترش اسلام‌هراسی و نفرت پراکنی نسبت به مسلمانان، تاکید کرد: باید از گسترش بحث‌های نژادپرستانه و ضدمهاجران پرهیز نمود.

دولت نیوزیلند و رهبران جهان این حمله را تروریستی نامیده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا