تازه‌های سیاسی

مجموع عملیات مالی متهمان پرونده «پتروشیمی – گیت» ۶ میلیارد دلار اعلام شد

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در یک برنامه رادیویی اعلام کرد: در پرونده موسوم به «پتروشیمی گیت»، متهمان در مجموع ۲۲ میلیون یورو و ۱۵ میلیون دلار را از طریق ایجاد حساب‌های بانکی در چند کشور خارجی، مدرک‌ سوزی و یا با استفاده از ترفند تأخیر در تبدیل ارز به دست آورده‌اند.

به گفته دادستان تهران؛ پرونده پتروشیمی، فساد بوده؛ اما اختلاس نبوده و به این دلیل که متهمان ارزها را به بانک مرکزی نداده‌اند، اخلال در نظام اقتصادی محسوب می‌شود و به همین اتهام هم، ۱۴ متهم این پرونده در دو ردیف محاکمه می‌شوند.

دادگاه رسیدگی به پرونده فساد اقتصادی «پتروشیمی» که هفته گذشته نخستین جلسه آن، همزمان با انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه برگزار شد، یکی از جنجالی‌ترین دادگاه‌های رسیدگی به مفاسد اقتصادی به شمار می‌رود.

رضا حمزه‌لو که تا مهر ۱۳۹۰ مدیریت شرکت بازرگانی پتروشیمی را به عهده داشت به «تحصیل مال نامشروع» به مبلغ ۱۶ میلیون و ۶۵۳ هزار دلار متهم شده است. مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا نیز که در کانادا به سر می‌برد، به عنوان «شریک اصلی» حمزه آقالو معرفی شده است.

رضا حمزه‌لو، متهم ردیف اول این پرونده در دومین جلسه دادگاه در دفاع از خود گفته بود: «تک تک عزیزانی» که در این پرونده متهم شده‌اند، برای کمک به نظام تحریم‌ها را دور می‌زدند اما به جای آنکه به این افراد مدال بدهند که ارز به کشور وارد ‌کرده‌‌اند آن‌ها را به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» و «تحصیل مال نامشروع» محاکمه می‌کنند و اعدام و زندان هم در کمینشان است.

به گزارش رسانه‌های حکومتی، رضا حمزه‌لو یک سال رئیس کمیسیون اقتصاد‌ی «کنفرانس بین‌المللی وحدت» بود. از او به عنوان مدیرعامل (سخا)، وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز نام برده شده است.

دادستان تهران، مجموع عملیات مالی متهمان پرونده «پتروشیمی – گیت» را ۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

دکمه بازگشت به بالا