اقتصادی

۱۳۷ خانواده در کوره‌های آجرپزی متروک تهران زندگی می‌کنند

رسانه‌های داخلی ایران، از زندگی حداقل ۱۳۷ خانواده «نیازمند» در کوره‌های آجرپزی متروک حاشیه تهران خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشته است: «۵۷ خانواده از ۱۳۷ خانواری که در کوره‌های متروکه‌ی مستقر در مناطق «نعمت‌آباد»، «دولتخواه» و «اسماعیل آباد» ساکن هستند، بدون دریافت «ارزاق شهرداری» و یا «مواد غذایی که مردم نیکوکار برایشان می‌آورند» از گرسنگی می‌میرند.

برپایه این گزارش، این خانوارها در «دخمه‌های شش متری» سکونت دارند و برای هر یک از این دخمه‌ها ماهانه اجاره‌ای معادل ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

رفتگران و دستفروشان؛ جمعیت غالب مستاجران کوره‌های آجرپزی تعطیل شده را تشکیل می‌دهند.

برخی از ساکنان این دخمه‌ها گفته‌اند که «گاهی برای چند روز هیچ چیزی برای خوردن ندارند.».

این گزارش افزوده است: زنان نیز به دلیل برخوردار نبودن از سرویس‌های بهداشتی به بیماری‌های عفونی دچار شده‌اند و به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه های پزشکی و درمانی، از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند.

طیبه سیاووشی، نماینده مجلس؛ تابستان امسال پس از بازدید گروهی از نمایندگان از کوره‌های آجرپزی، وضعیت ساکنان این مناطق را «سخت و غیرقابل تصور» دانسته بود.

همزمانی افزایش نرخ اجاره با کاهش سطح واقعی دستمزدها و قدرت خرید مزدبگیران، پرداخت اجاره برای مستاجران را دشوار؛ و گاهی نیز ناممکن کرده است. به گونه‌ای که حسام‌الدین عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نسبت به «کوچ اجباری مستاجران به مناطق حاشیه‌ای» ابراز نگرانی کرده است.

دکمه بازگشت به بالا