تازه‌های سیاسی

تحقیقات سازمان ملل در مورد «نقض» تحریم‌های کره شمالی از سوی چند کشور از جمله ایران

به گزارش اسوشیتدپرس؛ کارشناسان سازمان ملل در حال انجام تحقیقاتی در مورد نقض احتمالی تحریم‌های کره شمالی، از خرید مخفیانیه مواد هسته‌ای در چین تا همکاری‌های نظامی با ایران، سودان و دیگر کشورها هستند.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل گفته شده: حدود ۲۰ کشور جهان به پیونگ‌یانگ کمک کرده‌اند، تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها را به شکل‌های مختلف دور بزند. ایران از جمله کشورهایی‌ست که به نام آن اشاره شده‌است.

بر پایه این گزارش؛ ایران «یکی از دو بازار اصلی» برای «همکاری‌های نظامی» کره شمالی بوده‌است.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند: «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» و «کاج سبز»؛ از شرکت‌های دولتی کره شمالی، در ایران دفتر دارند و این دفاتر «همچنان مشغول فعالیت هستند».

این گزارش تصریح کرده که از شهروندان کره شمالی در ایران، به‌عنوان «قاصد پول» استفاده شده‌است.

«شرکت بازرگانی معدن و توسعه» که با نام مخفف «کومید» نیز شناخته می‌شود در سال ۲۰۰۹ در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار گرفت.

شرکت «کاج سبز» (گرین پاین) همراه دو شرکت دیگر در کره شمالی، در سال ۲۰۱۲ در فهرست تحریم‌های ملل متحد قرار گرفت.

آن زمان رویترز گزارش داده بود که این سه شرکت متهم هستند به آزمایش موشکی کره شمالی در آوریل ۲۰۱۲ یاری رسانده‌اند. پیونگ‌یانگ در آوریل ۲۰۱۲ دست به انجام آزمایش موشک دوربردی زده بود که موفقیت‌آمیز نبود.

گفته می‌شود، «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» از مهم‌ترین شرکت‌های دولتی کره شمالی در تجارت و فروش سلاح و صادرکننده تجهیزات مربوط به موشک‌های بالیستیک است.

در وب‌سایت سازمان ملل گفته شده این شرکت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی حمایت کرده و در آن دخیل بوده است.

دکمه بازگشت به بالا