تازه‌های سیاسی

برایان هوک: رژیم ایران به دنبال افزایش قدرت خود است، نه منفعت عراقی‌ها

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در واکنش به سفر حسن روحانی به عراق، تاکید کرد که رژیم تهران می‌خواهد از عراق برای افزایش قدرت خود، در منطقه استفاده کند و به دنبال منافع عراقی‌ها نیست.

برایان هوک همچنین از قصد نظام تهران برای مبارزه با هویت عراقی و القای هویت شیعی در کشور عراق خبر داد، و این  در حالی است، که به گفته او «اکثریت مردم عراق، خود را عراقی می‌دانند.»

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده اظهار داشت: این تحرکات رژیم ایران در پی افزایش قدرت نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و تشکیل «کریدور شیعی» صورت می‌گیرد، و در این راه از عراق به عنوان یک ابزار استفاده می شود.

آقای هوک تصریح کرد: «عراقی‌ها باید انگیزه‌های سفر حسن روحانی به عراق را مورد سوال قرار دهند. چرا که حکومت ایران که وضعیت مردم کشورش را در اولویت قرار نمی‌دهد، پس چگونه ممکن است بهبود وضعیت مردم عراق از اولویت‌هایش باشد؟»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران افزود: «نظام تهران می‌خواهد در نهایت عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند».

گفتنی‌ست: ایالات متحده از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ بارها به دخالت نظام تهران در امور کشورهای منطقه و فعالیتهای بی‌ثبات کننده هشدار داده است.

دولت ترامپ بارها اعلام کرده است که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم در تهران نیست و هدف، تغییر رفتار حکومت ایران است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز پس از اعلام خروج کاخ سفید از برجام، شروط ۱۲ گانه برای رسیدن به توافق جدید با تهران را اعلام کرد.

در بخشی از این شروط به عراق، اشاره مستقیم و غیرمستقیم شده است؛ از آن جمله اینکه: «حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران از تروریسم و متحدان شبه‌نظامی‌اش در سراسر جهان، باید متوقف گردد.»

 

دکمه بازگشت به بالا