تازه‌های سیاسی

ادعای فرمانده سپاه: فقط ۱۰ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند

سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم اهدای هزار جهیزیه، که چهارشنبه ۱۵ اسفند در شیراز برگزار گردید، ادعا کرد: «نیمی از جمعیت ایران، قبل از پیروزی انقلاب زیر خط فقر قرار داشتند؛ اما امروز این آمار به ۱۰ درصد رسیده است.

فرمانده سپاه در عین حال مدعی شد که این آمار را بانک جهانی اعلام کرده است. صحبت های فرمانده کل سپاه پاسداران درحالی مطرح می شود که یک پژوهشگر و استاد دانشگاه، خط فقر مطلق برای یک خانواده چهار نفره شهری در سال ۹۶ را حدود چهار میلیون تومان اعلام کرده و گفته است: بر اساس محاسبات صورت گرفته در سالهای اخیر، ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار «فقر مطلق» هستند.

درعین حال یک نماینده مجلس هم در جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.

رئیس سازمان امور اجتماعی ایران هم می‌گوید: ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در کشور، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش «خط فقر ایران در سال ۱۳۹۵ و مروری بر روش محاسبه آن» که در آذر سال جاری منتشر شد، اعلام نمود، که به زودی تعداد فقیران مطلق در ایران افزایش می‌یابد.

در این گزارش گفته شد: با توجه به روند فزاینده شاخص عمومی قیمت‌ها، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۷ نرخ تورم نقطه به نقطه به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد، خط فقر در ماه‌های آینده مجدداً افزایش خواهد یافت و خانوارهای بیشتری به زیر خط فقر می روند.

 

دکمه بازگشت به بالا