تازه‌های سیاسی

حمایت معنادار اصلاح طلبان از ریاست (عضو هیئت مرگ) بر قوه قضائیه ایران

در حالیکه قرار است در آینده ای بسیار نزدیک،  ابراهیم رئیسی، متولی فعلی آسان قدس رضوی و از جمله‌ی متهمان اعدام های سال ۶۷ بر مسند ریاست قوه قضائیه ایران بنشیند، و جایگزین صادق آملی لاریجانی گردد، این مسئله واکنش‌های متفاوتی به همراه داشته است.

در این میان؛ اما، آنچه بیشتر جلب توجه میکند، نه حمایت و استقبال اصول‌گرایان از آقای رئیسی است؛ بلکه حمایت قابل توجه اصلاح طلبان از نشستن او بر صندلی ریاست دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است.

در همین ارتباط، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس در توئیتی از ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه استقبال کرده و نوشته است: که بسیاری از «قضات دادگستری» نسبت به تغییرات قریب الوقوع در مدیریت قوه قضائیه «خوش بین» هستند.

یحیی کمالی‌پور، عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی، یکشنبه گذشته با استناد به مسئولان دستگاه قضا اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، جمعه آینده ۱۷ اسفند جایگزین صادق آملی‌لاریجانی خواهد شد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ضمن موافقت با کناره‌گیری پیش از موعد آملی لاریجانی، در پاسخ به نامه مورخ دوم اسفندش، از او به خاطر یک دوره پرتلاش و به گفته او، سرشار از اقدام و ابتکار در قوه قضائیه قدردانی کرده است.

آقای خامنه ای در حالی به ستایش از دوران ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضائیه پرداخته که دوره ریاست او با انتقادهای حقوق بشری بسیاری مواجه بوده است، از جمله: برخوردهای بسیار شدید با متهمان سیاسی، اجرای حکم اعدام، محروم کردن زندانیان سیاسی از حق انتخاب آزاد وکیل، برگزاری دادگاه‌های نمایشی معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸، بازداشت‌های وسیع فعالان سیاسی، مدنی، رسانه‌ای، کارگری و زیست‌محیطی، برخورد با شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ و مرداد ۹۷ و نیز مرگ مشکوک شماری از زندانیان.

 

دکمه بازگشت به بالا