تازه‌های سیاسی

بی‌اطلاعی وزیر خارجه ایران و دیگر مقامات این وزارتخانه تا پایان سفر بشار اسد به تهران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران بی‌اطلاعی این وزارتخانه از سفر بشار اسد به تهران را «واقعیت تلخ» خوانده و تصریح کرد: «وزارت امور خارجه در هیچ سطحی از آن اطلاع نداشت و این بی‌اطلاعی تا پایان سفر حفظ شد».

این مقام وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه این موضوع، «یک واقعیت تلخ» است، اظهار داشت: [گویا] تعداد محدودی به‌جز وزیر امور خارجه می‌توانستند از سفر بشار اسد به تهران اطلاع داشته باشند».

رییس حکومت بعثی دمشق؛ یک هفته پیش در جریان سفری چند ساعته به تهران با آیت‌الله علی خامنه ای دیدار کرد. در این دیدار، قاسم سلیمانی؛ بشار اسد را همراهی می کرد اما حسن روحانی رئیس جمهور ایران و محمدجواد ظریف وزیر خارجه حضور نداشتند.

پس از دیدار با آقای خامنه ای، بشار اسد با همتای ایرانی خود در نهاد ریاست جمهوری ایران دیدار کرد؛ اما در این دیدار نیز وزیر خارجه ایران حضور نداشت. ساعاتی پس از انتشار تصاویر و اخبار این دیدار، محمدجواد ظریف با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از سمت خود استعفا داد.

شماری از تحلیل‌گران، نحوه استعفای محمدجواد ظریف از وزارت خارجه و بازگشت وی به این سِمَت، را نوعی بازی سیاسی به منظور انحراف افکار عمومی از دیدار بشار اسد با علی خامنه‌ای عنوان کرده‌اند. نارضایتی نسبت به حمایت مالی و تسلیحاتی نظام تهران از رژیم بعثی سوریه از جمله مواردی‌ست که در تظاهرات دی ماه ۹۶ و دیگر اعتراضات مردمی در ایران، مطرح شده است.

دکمه بازگشت به بالا