تازه‌های سیاسی

انتقاد عربستان سعودی از دخالت ایران در امور کشورهای اسلامی و حمایت از تروریسم

«ایران همچنان به دخالت در امور کشورهای اسلامی و حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد».

این، بخشی از سخنان عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجه است که در کنفرانس سازمان همکاری کشورهای اسلامی، اظهار داشت.

وی، از کشورهای عربی خواست تا با تلاش‌ و همکاری‌های بیشتر در برابر تروریسم و خشکاندن منابع آن اقدام کنند.

وزیر مشاور سعودی در امور خارجه با ابراز تاسف از ادامه شرایطی که کودتاگران حوثی در یمن بوجود آورده‌اند، تصریح کرد: پادشاهی سعودی از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای اجرای توافق سوئد حمایت می‌کند.

الجبیر، همچنین بر ایجاد دولت مستقل فلسطینی بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس تأکید کرد.

این مقام وزارت خارجه عربستان سعودی، «تروریسم و افراط گرایی» را مهمترین چالش‌های جهان و منطقه دانست.

در همین حال خالد الیمانی، وزیر امور خارجه یمن، از ایران خواست: اصول سازمان همکاری اسلامی را رعایت کند و حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه‌نظامیان حوثی جهت بی‌ثبات کردن امنیت منطقه را متوقف کند.

وزیر خارجه یمن یادآور شد: بیش از دو ماه از توافقنامه سوئد مى‌گذرد و این توافقنانه تا کنون به دلیل کارشکنی‌هاى شورشیان حوثی اجرا نشده است.

پیش از این؛ وزیر امور خارجه امارات در افتتاحیه نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، از ایران خواسته بود که «مداخله در امور کشورهای دیگر و حمایت از گروه‌های تروریستی یا طرف‌هایی را که موجب تشدید بحران‌ها در منطقه می‌شوند» متوقف کند.

از سوی دیگر؛ نظام تهران، این اتهامات را بی‌اساس خوانده است. امری که به گفته‌ی ناظران، نشان‌دهنده‌ی اراده‌ی حکومت ایران به ادامه‌ی  روند حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی‌ست و تأثیرات منفی بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایران داشته است.

 

دکمه بازگشت به بالا