تازه‌های سیاسی

بالا گرفتن اختلافات درون‌حکومتی درباره کنوانسیون پالرمو

برخی گزارش‌های غیررسمی، حاکی‌ از مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با پیوستن به کنوانسیون پالرمو می‌باشد.

به گفته‌ی برخی از کارشناسان، این خبر، به منظور جلوگیری از التهاب احتمالی در بازار ارز در آستانه‌ی سال جدید به طور رسمی منتشر نشده است؛ اما خبرگزاری‌های حکومتی ایران گزارش داده‌اند که تصمیم‌گیری مجمع درباره کنوانسیون پالرمو به سال آینده خورشیدی موکول شده است.

با این حال؛ گزارش‌های رسمی حاکی‌ست که مذاکرات مخالفان و موافقان پیوستن به این کنوانسیون، به درازا کشیده و درباره آن رای گیری نشده است.

در حالی که دو لایحه از لوایح اف‌ای‌تی‌اف هم‌چنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در انتظار بررسی و تصویب هستند، در خارج از مجمع نیز کشمکش بر سر این لوایح ادامه دارد.

از یک سو در مخالفت با این لوایح، خبرگزاری فارس روز جمعه متنی را با عنوان «نامه بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران» خطاب به صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع، و در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور، منتشر کرد.

در این نامه با اشاره به اظهارات چند روز پیش حسن روحانی که گفته بود: «تصمیم‌گیر در این کشور یا مجلس است یا دولت یا رهبری» این گفته‌ها را «غیرقانونی، غیراخلاقی، خارج از جایگاه یک رئیس جمهور و موجب خدشه‌دار شدن وجهه مجمع» خوانده و از صادق لاریجانی خواسته‌اند که در مقام رئیس مجمع «پاسخ تخریب‌های این‌چنینی را با شدت‌ لحن و قدرت» بدهد.

این تشکل‌ها همچنین در نامه خود، نقل قول حسن روحانی از علی خامنه‌ای را «علنا دروغ» و «کذب محض» خوانده‌اند.

و از سوی دیگر شماری از فعالان وابسته به حکومت تحت عنوان کنش‌گران اصلاح‌طلب، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌اند در بررسی لوایح مرتبط با آن «تسلیم شانتاژهای مصلحت‌ستیز نشوند» و اگر در حمایت اکثریت مردم از این لوایح تردید دارند، آن را به همه‌پرسی بگذارند.

دکمه بازگشت به بالا