تازه‌های سیاسی

سازمان منع تسلیحات شیمیایی: حمله به دومای سوریه با گاز شیمیایی سمی انجام شده است

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی طی گزارشی، روز جمعه ۱۰ اسفند اعلام کرده‌اند که  در حمله ۱۸ فروردین‌ماه امسال به شهرک دومای سوریه، ماده‌ای شیمیایی و سمی به‌کار رفته که شامل گاز کلر بوده است.

شهرک دوما آن زمان در اختیار مخالفان رژیم بعثی اسد بود و نیروهای این رژیم این شهرک را محاصره کرده بودند. این حمله که به مرگ ده‌ها غیرنظامی منجر شد، در واکنشی گذرا بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده را واداشت تا به حملاتی هوایی علیه برخی مواضع رژیم بعثی سوریه دست بزنند.

واشینگتن دولت بعثی اسد را عامل این حمله دانسته و عنوان کرده که رژیم دمشق در برابر مخالفان خود از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در پی این رخداد برای نمونه‌برداری و مصاحبه با شاهدانی از دو منطقه در دوما بازدید کردند و سپس نمونه‌ها را در آزمایشگاه‌های این سازمان مورد بررسی قرار دادند که اکنون نتیجه آن اعلام شده است.

کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده از گاز کلر در تسلیحات را ممنوع کرده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی پیش از این؛ با متهم کردن گروه داعش ب استفاده از گاز خردل، اعلام نموده بود که رژیم بعثی سوریه از بمب‌های بشکه‌ای حاوی گاز کلر و گاز عامل اعصاب سارین در چندین و چند موقعیت استفاده کرده‌است.

دکمه بازگشت به بالا