تازه‌های سیاسی

حداد عادل: خامنه‌ای تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» را به مجمع تشخیص مصلحت سپرده است

غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که علی خامنه‌ای نظر موافقان پیوستن ایران به معاهده پالرمو را تأیید نکرده، بلکه تصمیم‌گیری در این زمینه را یکسر به مجمع تشخیص مصلحت سپرده و از مجمع خواسته در این موضوع «امعان نظر» کند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام که دو هفته قبل درباره لایحه پالرمو، یکی از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی به تصمیم نرسیده بود، شنبه ۱۱ اسفند یک بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهد و این لایحه را به بحث می‌گذارد. حسن روحانی، دوشنبه گذشته با هشدار نسبت به عدم موافقت با پیوستن ایران به معاهده پالرمو، گفته بود که رهبر نظام با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مخالف نیست.

اظهارات روحانی در میان اعضای مجمع که با لایحه پالرمو مخالف‌اند پربازتاب بوده است. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنان رئیس جمهوری را باعث تأسف و برخلاف مصالح ملی دانسته بود.

غلامعلی حداد عادل در انتقاد از روحانی به رسانه‌های داخلی گفته است: رهبر انقلاب حرف‌های موافقان پیوستن به پالرمو را تأیید نکردند. کسانی که مدافع پیوستن هستند، کلیات می‌گویند و وارد اشکالات دقیقی که مخالفان در جزئیات وارد می‌دانند، نمی‌شوند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «اعضای مجمع نگران این هستند که تجربه برجام دوباره تکرار نشود».

گروهی از مراجع تقلید در قم، امامان جمعه، سپاه پاسداران و نمایندگان ولایی مجلس با کنوانسیون پالرمو در زمینه منع ساخت و قاچاق تسلیحات و مهمات مخالفت کرده‌اند. گروه ویژه اقدام مالی به ایران چهار ماه دیگر مهلت داده که دو لایحه باقی‌مانده پالرمو و «سی اف تی» را به تصویب برساند. ادامه تجارت خارجی و مبادلات بانکی ایران به تأیید این دو لایحه در مجمع وابسته است. گسترش کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران که به «اینستکس» موسوم است، به پذیرش FATF بستگی دارد.

به گفته‌ی ناظران، هرچند علی خامنه‌ای تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی‌ست، اما با هدف کاهش بار مسؤولیت از بلندپایه‌ترین شخص مسؤول در ساختار حکومتی ایران، چنین موضوعاتی به مجمع تشخیص مصلحت، ارجاع داده می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا