تازه‌های سیاسی

نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل عدم تأمین بودجه از سوی دولت خاموش شد

تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره‌برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه، متکی بر درآمدهای حاصل از فروش برق به شبکه سراسری‌ست.

گزارش‌ها حاکی‌ست که دولت از تأمین هزینه های این نیروگاه ناتوان مانده و در نتیجه نیروگاه اتمی بوشهر خاموش شده است.

۳ اسفند، محمد احمدیان، معاون سازمان انرژی اتمی از احتمال توقف فعالیت نیروگاه بوشهر خبر داده بود. در آن زمان گفته بود: «در صورتی که به شکل جدی تدابیر لازم برای حل مشکلات اتخاذ نشود، در سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه خواهد بود».

با وجود اظهارات معاون سازمان انرژی اتمی، اما توقف فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل عدم تأمین هزینه‌های آن به سال آینده نکشید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی؛ پنجشنبه ۹ اسفند از خاموشی نیروگاه بوشهر خبر داد. بهروز کمالوندی بدون اشاره به مشکل تأمین هزینه‌های نیروگاه بوشهر چنین وانمود کرد که برای «تعویض بخشی از سوخت و تعمیرات ضروری سالانه» نیروگاه اتمی ایران از چرخه تولید برق خارج شده است. کمالوندی گفته است: «بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده قبلی، از روز دوشنبه موقتاً برای حدود دو ماه نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه برق سراسری خارج شد».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش یادآوری کرد که بهتر بود این کار در تابستان انجام گیرد، اما برای کمک به وزارت نیرو زودتر انجام شد.

قابل اشاره است که توقف فعالیت یک نیروگاه اتمی و لو به صورت موقت، به معنای «خاموشی»  آن نیست. بلکه سرد شدن میله‌های اورانیوم به برق نیاز دارد و چنانچه ژنراتورها از کار بیفتند، این امکان وجود دارد که میله‌های اورانیوم بیش از حد داغ شوند و ایجاد آلودگی هسته‌ای کنند.

فعالان محیط زیست در غرب همواره نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر؛ تابستان گذشته، قطع مداوم برق در استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان سبب وقوع اعتراضاتی شده بود.

دکمه بازگشت به بالا