تازه‌های سیاسی

گزارش تازه سازمان حقوق بشر ایران از مجازات اعدام در جمهوری اسلامی

براساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در مورد مجازات اعدام، طی یک سال گذشته میلادی، دستکم ۲۷۳ نفر در ایران با اتهام‌های مختلف اعدام شدند.

گزارش سالانه این سازمان، که روز سه‌شنبه هفتم اسفند منتشر شد نشان می‌دهد، که هرچند شمار کلی اعدام‌ها در ایران نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است؛ اما کماکان اعدام در ملاعام و اعدام متهمانی که در کودکی مرتکب جرم شده‌اند؛ در سال ۲۰۱۸ نیز به مانند گذشته به قوت خود باقی است.

بر پایه داده‌های منتشر شده در گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران طی یک سال گذشته، ۱۳ محکومی که در کودکی مرتک جرم شده بودند اعدام شده‌اند. همچنین در این گزارش اشاره شده که پنج تن از اعدام شدگان، از محکومان زن بوده‌‌‌اند.

محمود امیری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، درباره کاهش شمار اعدام‌ها در ایران گفته است: این احتمالا مهم‌ترین قدم به سوی محدود کردن مجازات اعدام در تاریخ جمهوری اسلامی و احتمالا مهمترین تحول در وضعیت مجازات اعدام در سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان به حساب می‌آید.

در بخش دیگری ازین گزارش خبرهای مثبتی هم به چشم میخورد؛ زیرا دستکم ۲۷۲ تن از محکومان به قصاص نفس (اعدام) توسط اولیای دم در شهرهای مختلف ایران بخشیده شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران، در این گزارش سالانه خود ضمن اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷ در ایران برآورد کرده است که در این چهار دهه، در حدود شش هزار تن در ایران اعدام شده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا