تازه‌های سیاسی

بریتانیا با افزودن حزب‌الله لبنان به لیست تروریسم، شاخه سیاسی آن را تحریم کرد

بریتانیا از تحریم کامل حزب‌الله لبنان؛ از جمله: شاخه نظامی این گروه و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های تروریستی خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سجاد جاوید، وزیر کشور بریتانیا در این‌باره گفته است: «حزب‌الله لبنان به تلاش‌های خود برای بی‌ثبات کردن وضعیت شکننده در خاورمیانه همچنان ادامه می‌دهد و ما دیگر عملا نمی‌توانیم بین شاخه نظامی حزب الله که تحت تحریم است و شاخه سیاسی آن تمایز قائل شویم».

وزیر کشور بریتانیا تأکید کرد: «بر همین اساس تصمیم به تحریم این گروه به طور کامل گرفتیم».

بریتانیا در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ به ترتیب؛ یگان‌های اطلاعات خارجی حزب الله و شاخه نظامی آن را به فهرست سازمان‌های تروریستی افزود؛ اما اکنون در صدد است تا جناح سیاسی حزب الله لبنان را نیز تحت تحریم‌های خود قرار دهد.

ایالات متحده آمریکا عملا حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی دانسته و در این راستا واشینگتن هفته گذشته نیز نسبت به افزایش نقش حزب الله در دولت لبنان ابراز نگرانی کرده بود.

تحریم کامل حزب الله لبنان از سوی لندن که در صورت تصویب پارلمان بریتانیا از روز جمعه اجرایی خواهد شد به این معناست که هر گونه وابستگی به حزب‌الله یا دعوت و تشویق به حمایت از آن؛ به عنوان اتهامی کیفری تعریف شده که مجازات آن، تا ۱۰ سال حبس خواهد بود.

دولت بریتانیا در توضیح خود درباره این تصمیم گفته است: حزب‌الله لبنان با بسیج نظامی و تسلیحاتی خود به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌دهد و در این راستا حمایت‌هایش از بشار اسد موجب افزایش طول عمر بحران «جنگ و سرکوب وحشیانه و خشونت‌باری شده که رژیم سوریه علیه مردم این کشور اعمال می‌کند».

دکمه بازگشت به بالا