تازه‌های سیاسی

پادشاه سعودی از جهانیان خواست، برای مقابله با جمهوری اسلامی متحد شوند

پادشاه عربستان سعودی که برای شرکت در نشست اتحادیه عرب- اروپا به مصر سفر کرده است، روز یکشنبه، پنجم اسفند در شرم الشیخ، جایی که این نشست برگزار شد، خواستار اتحاد بین‌المللی، برای توقف حمایت جمهوری اسلامی، از شبه‌نظامیان و همچنین دخالت در امور سایر کشورهای منطقه شد.

وی دراین رابطه اظهار داشت: حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در یمن و سایر ‌شبه‌نظامیان در منطقه به علاوه اقدامات تجاوزگرانه و دخالت آشکار در امور سایر کشورها نیازمند موضع واحد جهانی برای وادار کردن ایران به رعایت مقررات بین‌المللی و پایان دادن به برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش است.

ملک سلمان در ادامه تاکید کرد که کشورش علاقمند به یافتن راه‌حلی سیاسی برای حل بحران یمن بر اساس «ابتکارات خلیجی»، نتایج گفت‌وگوهای ملی- یمنی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است.

پادشاه عربستان سعودی تصریح نمود که عربستان تلاش‌های بسیاری به خرج داده تا مذاکراتی که دسامبر گذشته در استکهلم میان طرف‌های یمنی صورت گرفت با موفقیت همراه شود.

او همچنین خواستار اجرای توافقنامه استکهلم و مسئول دانستن شبه‌نظامیان تروریست حوثی مورد حمایت ایران به خاطر اوضاع بد یمن شد.

طرف‌های درگیر در جنگ یمن در ماه گذشته با میانجی‌گری سازمان ملل در یک کنفرانس صلح در سوئد بر سر آتش‌بس در حدیده توافق کردند.

آنها همچنین بر سر مرحله اول بیرون بردن نیروهایشان از بندر حدیده توافق کردند.

حُدیده که در غرب کشور یمن قرار گرفته، از جمله بنادر اصلی تجاری این کشور محسوب می گردد و نبردها میان شورشیان حوثی و ائتلاف به رهبری عربستان در این بندر همواره شدید بوده‌است.

 

دکمه بازگشت به بالا