تازه‌های سیاسی

رئیس امور اجرایی افغانستان: طالبان به‌دنبال بازگشت به امارت ترور است

عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی افغانستان، می‌گوید: خودداری گروه طالبان از گفت‌وگو با دولت، مانع اصلی برای رسیدن به صلح در کشورش است.

وی می‌گوید: این گروه همچنان به دنبال «بازگشت به امارت ترور» در افغانستان هستند.

انتقادهای شدید این مقام ارشد دولت افغانستان در آستانه دیدار شبه‌نظامیان طالبان با شماری از چهره‌های برجسته افغانستان صورت گرفته‌است.

مقام‌های گروه طالبان قرار است در پایتخت روسیه، با شماری از چهره‌های برجسته افغانستان، از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، دیدار و گفت‌وگو کنند، اما همچنان از دیدار با مقام‌های رسمی و نمایندگان دولت سرباز می زنند.

دفتر محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز دیدارهای برنامه‌ریزی‌شده برای ۱۶ بهمن ماه را هدف انتقاد قرار داده‌است.

دولت روسیه می‌گوید: نقشی در مذاکرات و دیدارهای پیش‌رو ندارد. گفت‌وگوها توسط سازمانی متشکل از رهبران افغانستان در خارج از آن کشور که در مسکو مستقر است، برنامه‌ریزی شده‌است.

با این حال انجام دیداری در این سطح، بدون نظارت و حمایت از سوی کرملین، حتی اگر این حمایت‌ها به‌طور غیر مستقیم باشد، نامحتمل به‌نظر می‌رسد.

دولت افغانستان اما می‌گوید: کابل باید در مرکز گفت‌وگوهای صلح افغانستان باشد. عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی افغانستان، گفته دولت مرکزی «ترجیح می‌داد که دیدارها در مسکو شکل دیگری به‌خود می‌گرفت».

همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی نوشته‌است: مذاکرات مسکو دولت فعلی افغانستان را بیشتر ضعیف خواهد کرد چراکه، کابل در این مذاکرات هم در حاشیه قرار گرفته‌است.

دکمه بازگشت به بالا