تازه‌های سیاسی

بیش از ۸۰۰ نفر در بیانیه‌ای خواستار آزادی هر چه سریع‌تر اسماعیل بخشی و سپیده قلیان شدند

بیش از ۸۰۰ تن از فعالان مدنی و کنش‌گرانی اجتماعی و  شهروندان ایرانی، با امضای بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری اسماعیل بخشی و سپیده قلان شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: از ماه‌های آبان و آذر ۱۳۹۷، که دامنه‌ی اعتراضات عدالت‌خواهانه‌ی کارگری در بسیاری از شهرها از جمله استان خوزستان گسترش یافت، موج سرکوب، بازداشت، شکنجه، اعتر‌اف‌گیری و تهیه‌ی نمایش‌های به اصطلاح افشاگرانه‌ی وزارت اطلاعات، علیه کارگران و اعتصابات کارگری نیز شدت گرفته است.

این بیانیه می‌افزاید: آخرین نمونه از این اقدامات، بازداشت مجدد اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه و سپیده قلیان دانشجوی معترض و گزارشگر آزاد، پس از پخش نمایش امنیتی «طراحی سوخته» از صدا وسیماست.

امضاکنندگان این بیانیه که تعدادشان به بیش از ۸۰۰ نفر می‌رسد، تأکید کرده‌اند: این، نمونه‌ای از تلاش های نهادهای امنیتی دولت و سپاه است که با طرح اتهاماتی مانند “‌اقدام علیه امنیت ملی” می‌کوشند تا اعتراضات و مطالبات کارگران را خاموش، و سرکوب آنان را تسهیل کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره تعهدات بین‌المللی نظام تهران، درباره‌ی حق تشکل، حق اعتراضات و اعتصابات مردمی و کارگری؛ تأکید شده که برخوردهای امنیتی با هرگونه اعتراضات مردمی، صنفی و مدنی حاکی از این است که هر زمان موضوع حقوق ملت در میان است، نظام تهران نه‌تنها تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا می‌گذارد بلکه به قوانین مصوب خود نیز پایبند نیست.

امضاکنندگان این بیانیه تصریح کرده‌اند: ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، دستگاه امنیتی وزارت اطلاعات و شخص رئیس جمهوری را مسئول حفظ جان و سلامتی آن دو ودیگر فعالان جنبش‌های اجتماعی دانسته و خواهان آزادی هرچه سریع‌تر این دو زندانی هستیم.

دکمه بازگشت به بالا