تازه‌های سیاسی

معاون وزیر خارجه روسیه: مسکو خود را متحد تهران نمی‌داند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به اینکه کشورش را نمی‌توان متحد ایران در سوریه نامید، اظهار داشت که تهران، خود؛ به‌خوبی از این امر آگاه است.

سرگئی ریابکوف، معاون سرگئی لاوروف، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان همچنین تصریح کرد: «روسیه برای محدود کردن نفوذ نظامی و سیاسی ایران در سوریه و دور کردن نیروهای ایران تا ۸۵ کیلومتری مرز سوریه با اسرائیل تلاش کرده است».

ایران همواره حضور نظامی خود در سوریه را بر اساس «دعوت رژیم بعثی دمشق» برای کمک «مستشاری» به ثبات سوریه عنوان کرده است.

در این میان؛ آناتولی ویکتورف، سفیر روسیه در تل‌آویو نیز هفته گذشته در مصاحبه با شبکه‌های صهیونیستی اظهار داشت: هماهنگی ارتش‌های روسیه و اسرائیل در منطقه، برای امنیت نیروهای روسی مستقر در سوریه، «حیاتی‌ست».

حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، که به تازگی در دمشق با مقامات بلندپایه‌ی رژیم بعثی سوریه دیدار کرد، روز پنج‌شنبه، چهارم بهمن، در مصاحبه با ایرنا اذعان داشت: «به نظر می‌رسد نوعی هماهنگی بین حملات رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد» و «اس ۳۰۰ های روسیه در زمان حمله به سوریه غیرفعال می‌شوند».

روسیه پاییز امسال سوریه را به سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ مجهز کرد، اما ارتش بشار اسد ظاهرا در هیچ یک از حملات هوایی اخیر اسرائیل، نتوانسته است از این سامانه استفاده کند.

دکمه بازگشت به بالا