تازه‌های سیاسی

افزایش اختلاف حسن روحانی با مراجع تقلید، و عقب نشینی روحانی

درحالیکه  ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی دو تن از مراجع تقلید شیعه نسبت به  سخنان حسن روحانی درباره حجاب و فضای مجازی واکنش تندی داشته‌اند؛ آقای روحانی از مواضعش در این باره عقب نشینی کرده و دفتر رئیس جمهوری ایران در اطلاعیه‌ای رسمی مدعی شد  که سخنان وی «تحریف و تقطیع» شده است.

دفتر رئیس جمهور بدون اشاره به نام مراجع یاد شده، اعلام کرد:  رئیس جمهوری در سخنان خود «ضرورت شرعی حجاب» را «مورد انکار» قرار نداده و درباره فضای مجازی نیز تاکید وی بر ضرورت «فرهنگ‌سازی و [افزایش] سواد رسانه‌ای نوجوانان و جوانان» بوده و بر اساس «تجربه»، درباره ناموفق بودن فیلترینگ در سال‌های اخیر سخن گفته است.

اختلافات میان رئیس جمهور کشور و مراجع تقلید قم در حالی افزایش یافته که آقای روحانی به تازگی  گفته بود: «متأسفانه در مسئله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم، در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب ،دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.»

وی در همین جلسه به صراحت سیاست مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها در جمهوری اسلامی را نیز زیر سوال برده و افزوده بود که «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم. حسن روحانی اضافه کرد: دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد».

به دنبال بیان این سخنان، ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، نیز در واکنش به این اظهارات گفت: «جناب رئیس جمهور دو جمله درباره مسئله حجاب و فضای مجازی گفتند که متأسفانه هر دو زننده بوده است.» وی به روحانی یادآوری کرد: « شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور کشور دموکراتیک سکولار.»

جعفر سبحانی، دیگر مرجع تقلید شیعه مقیم قم نیز به صورت تلویحی حسن روحانی را فاقد صلاحیت اظهارنظر درباره حجاب خوانده بود.

دکمه بازگشت به بالا