تازه‌های سیاسی

اذعان تلویحی سفیر پیشین ایران در آلمان به نقش نظام تهران در عملیات‌های ترور در اروپا

علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان سوم بهمن‌ماه با اشاره به اتهام‌ «ترور و جاسوسی» که برخی کشورهای اروپایی متوجه جمهوری اسلامی کرده‌اند، اذعان کرد «اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم.»

آقای ماجدی افزود: «ما در داخل کشور با موضوعی همچون عملیات خودسرانه مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.»

سخنان سفیر پیشین ایران در آلمان، در حالی بیان می شود که وی نخستین مقام ایرانی است که از وجود سند در مورد اتهام‌های کشورهای اروپایی نسبت به جمهوری اسلامی سخن می‌گوید و «عوامل خودسر» را در این مسائل دخیل می‌داند.

در واکنش به این اظهارات، وزارت خارجه ایران سخنان علی ماجدی را «نظرات شخصی» وی دانسته و مدعی شد که او «تاکید کرده که این عملیات احتمالا توسط گروهک‌های معاند در خارج از کشور به گونه‌ای انجام می‌شود که به پای ایران نوشته شود.» این در حالی است که در گفت‌و‌گویی که از ماجدی با خبرگزاری ایسنا منتشر شده، وی چنین موضوعی را مطرح نکرده است.

لازم به اشاره است که  تیرماه گذشته در حالی که حسن روحانی در ادامه تلاش‌ها برای نجات «برجام» سفری به سوئیس و اتریش داشت، همزمان خبر رسید که یک دیپلمات ایرانی مقیم وین به اتهام کمک به یک زوج که قصد بمبگذاری در همایش مجاهدین خلق در پاریس را داشتند، در آلمان (کشور غیر محل خدمت او) دستگیر شده‌ است.

در روزهای اخیر نیز بازداشت فردی به نام «عبدالحمید»، مترجم و مشاور فرهنگی شاغل در ارتش آلمان به‌ ظن جاسوسی برای ایران خبرساز شده است.

از دیگر سو، وزارت خارجه آلبانی هم دو دیپلمات ایرانی را به خاطر درگیر بودن در فعالیت‌های غیرقانونی که امنیت آلبانی را به خطر انداخته، اخراج کرده و دانمارک و هلند نیز اتهام‌هایی را در این زمینه متوجه جمهوری اسلامی کرده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا