تازه‌های سیاسی

تظاهرات گسترده در ونزوئلا و ابهام در مورد سرنوشت رهبری این کشور

 

حوآن گوآیدو ، رئیس پارلمان ونزوئلا و رهبر نیروهای مخالف حکومت این کشور، چهارشنبه ٢٣ ژانویه/ ٣ بهمن، در پی تظاهرات گسترده مردم در مخالفت با نیکلاس مادورو، خود را رئیس جمهوری موقت کشور اعلام کرد.  وی در این سخنان از کلیۀ نهادهای سیاسی و اداری و نیروهای مسلح کشور خواست وفاداری خود را به او اعلام نمایند.

همزمان، ایالات متحد آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین، شیلی و شمار دیگری از کشورهای آمریکای لاتین با برسمیت شناختن آقای گوآیدو ریاست جمهوری او، حمایت خود را از وی اعلام داشتند.

از سوی دیگر، کشورهای کوبا، بولیوی و مکزیک از نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند.

در واکنش به این موضوع، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد کشورش روابط دیپلماتیک با آمریکا را قطع می‌کند. این تصمیم دقایقی پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ رسما اعلام کرد حوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی را رهبر ونزوئلا می‌داند.

نیکلاس مادورو که روز چهارشنبه در میان جمع هوادارنش سخنرانی می‌کرد به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند.

از دیگرسو ، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده: “آمریکا روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را حفظ خواهد کرد و روابط خود را از طریق رئیس‌جمهور موقت حوان گوآیدو انجام خواهد شد. وی افزوده: آقای گوایدو از ما خواسته در ونزوئلا بمانیم.”

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: “ایالات متحده رژیم مادورو را به عنوان دولت ونزوئلا به رسمیت نمی شناسد. به این ترتیب ایالات متحده فکر نمی کند نیکلاس مادورو رئیس جمهور سابق اختیار قانونی لازم برای قطع روابط دیپلماتیک را داشته باشد.”

گفتنی است که چهارشنبه ٢٣ ژانویه/ ٣ بهمن ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت در کاراکاس، پایتخت، و همچنین شهرهای دیگر ونزئلا، تظاهرات بزرگی برگزار کردند که گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دست کم چهار نفر در مواجهه مخالفان با نیروهای امنیتی است.

دکمه بازگشت به بالا