سیاسیمقاله

بخشی بهانه است؛ اعتراضات کارگری نشانه است!

?رضا عليجاني

 

✍️ فیلم «طراحی سوخته» مبتذل تر از آن است که حتی هواداران حکومت را قانع کند. داستان مکرر اعترافات در زندان و به هم چسباندن راست و دروغ و سوار کردن یک تحلیل مالیخولیایی بر آن دیگر نخ نما شده است.

✍️ کشیدن چارتی با فلشهای پی در پی و پیچ در پیچ از داخل و خارج و نشان دادن چند عکس و چند جمله از متهمان و جا زدن کافه ای در دزفول به جای جلسه ای در تهران و مرموز نشان دادن ارتباط معمول چند کارگر و فعال کارگری با یکدیگر و وصل کردن آن به برخی افراد چپ کارگری در خارج و ناگهان در اواخر فیلم به صحرای کربلا زدن و پرش ناگهانی به ترامپ و اسرائیل و عربستان مضحکتر از آن است که بتواند اعتصابات کارگرانی که ماه ها حقوق شان به تعویق افتاده و افرادی همچون علی نجاتی و رضا شهابی و حسن سعیدی و اسماعیل بخشی و … را به ترامپ و نتانیاهو و حاکمان عربستان سنجاق کند.

✍️ این اعترافات قطعا برای پخش و نمایش اخد شده بودند نه برای تهدید و آرشیو. اما بخشی و قلیان و محمدی و…. تسلیم تهدیدهای بازجوها نشدند و با شجاعت مدنی قبل از اینکه طراحی سوخته به نمایش درآید آن را افشا کردند و پرده از فشارها و شکنجه ها خود و دیگر کسانی که شنیده یا دید بودند، برداشتند. شجاعت مدنی آنها این طرح را سوزاند و جنین برساخته در تاریکخانه های امنیتی را مرده بدنیا آورد!

✍️ اما این اعترافات و فیلم ها برای چه ساخته و پرداخته شده اند؟ برای خراب کردن و سوزاندن چند نفر از فعالان برجسته کارگری؟ این هست اما همه این نیست. بخش امنیتی پس از گیجی اولیه در تنظیم نحوه مواجهه با اعتراضات رو به گسترش کارگری تصمیم نهایی خود را گرفته است.

✍️ آنها دیده اند با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی کشور که بنا به سیاستهای راس هرم سیاسی قدرت تصور بهبود و تغییری هم در آن نمی رود، نمی توان به مطالبات اولیه و برحق کارگران و دیگر حقوق- مزدبگیران پاسخ داد؛ بنابراین طبق عادت تبدیل به اعتیاد شده نهاد امنیتی باید از همان روش معمول زهرچشم گیری و النصر بالرعب و هراس افکنی استفاده کرد.

✍️ فیلم طراحی سوخته بدنبال خط و نشان کشیدن برای اعتراضات کارگری است. پیام فیلم این است شما آلت دست کسانی هستید که وصل به کمونیستها و مجاهدین و ترامپیستها و صهیونیستها و عربستانی ها و هر شر و شیطانی که قابل اسم بردن و تصور باشد، هستید! پس مراقب خودتان باشید و گرنه سرو کارتان با ماست که همه را «به نحو مقتضی» برای ظاهر شدن جلوی دوربین «آماده سازی» میکنیم.

✍️ تا اینجای کار اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و عسل محمدی به طور نمادین این طرح را سوزانده اند. استمرار مطالبه گری و اعتراض مدنی کارگران در استیفای حقوق اولیه و بدیهی خود نیز به طور واقعی و گسترده این شیوه های نخ نما را خواهد سوزاند. مگر از قدیم نگفته اید شکم گرسنه ایمان ندارد! اجاره خانه و هزینه خانواده، «حق رای» نیست که توهم کنید در کهریزک به صاحبانش برمی گردانید و آنها را ساکت و مغموم به خانه های شان می فرستید. خانه از نان خالی است. فهمیدن این برای نهادهای امنیتی فعلا زود است . آیا بعدا هم خیلی دیر خواهد بود؟

✍️ افراد و جریان های سیاسی و مدنی به خصوص مدعیان چپ گرایی و عدالت خواهی اگر از این داعیه ها فقط شعارهای «ضداستکباری» کم هزینه (و حتی خوش آیند حکومت) را در نظر ندارند و طرفداران سیاست جامعه محور اگر از این رویکرد اسم رمزی برای اخذ مرخصی درازمدت سیاسی استفاده نمی کنند؛ همگی باید در برابر پخش فیلم اعترافات اجباری و سناریونوسی های مضحک برای ارعاب کارگران موضع بگیرند. بسیاری از این سیاست ورزان در مواجهه با اعتراضات دی ماه و نیز اعتصابات کارگری نمره ردی گرفته اند. سکوت و بدتر از آن ایجاد «تردید» در باره اصالت و حقانیت اعتراضات کارگری (با دستاویز قرار دادن امکان بهره برداری برخی جریانات سیاسی از آن ها) سومین نمره مردودی پیاپی را در کارنامه سیاسی آنها درج خواهد کرد.
تا دیر نشده موضع بگیرید. این شتری است که در خانه هم خوابیده و باز هم خواهد خوابید. آن موقع دیگر کسی برای شما هم دل نخواهد سوزاند.
منبع :سخام نیوز

? نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه نیست.
? مقاله هاى منتشر شده تنها بازتاب دهنده نظر نويسنده آن است.

دکمه بازگشت به بالا