اقتصادی

وام دو میلیارد دلاری ایران از روسیه؛ مجلس مجوز پنج میلیارد دلار دیگر را داد

نمایندگان مجلس ایران در جریان بررسی بودجه سال ۹۸، مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه را برای یک سال دیگر تمدید کردند و یک عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد که ایران تاکنون دو میلیارد دلار از روسیه وام گرفته است.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ به دولت اجازه داده بودند که پنج میلیون دلار از روسیه وام بگیرد.

این مصوبه مجلس پیش از این؛ اعتراض برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

براساس این مصوبه، این وام برای امور زیربنایی و تولیدی با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص پیدا می‌کند.

در همین حال به گفته علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس، معاون وزیر اقتصاد به نمایندگان مجلس اعلام کرده، تاکنون حدود دو میلیارد دلار از روسیه « به صورت مستقیم و یا سرمایه گذاری جذب شده و حدود سه میلیارد دلار باقی مانده است».

بانک دولتی «توسعه و امور مالی خارجی» روسیه در شهریور ۹۶ قرارداد فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی به منظور تأمین مالی پروژه نیروگاه حرارتی هرمزگان را در حضور مقامات تهران با بانک دولتی «صنعت و معدن» ایران امضا کرده بود.

گفتنی‌ست: پس از خروج آمریکا از برجام، فاینانس برخی پروژه‌های شرکت‌های خارجی در ایران دچار مشکل شده است.

از سوی دیگر؛ رو آوردن نظام ایران به دریافت وام‌های سنگین از کشورهای خارجی، در حالی‌ست که هزینه‌کردهای سنگین حکومت تهران در حمایت از گروه‌های تروریستی به‌ویژه در عراق، سوریه، لبنان و یمن همواره مورد اعتراض ایرانیان قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا