تازه‌های سیاسی

هشدار‌‌ رهبر ایران به دولت: فریب اروپا را نخورید

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دولت حسن روحانی هشدار داده تا در مذاکره با دولت‌های اروپایی مراقب باشد، و فریب نخورد.

او امروز، ۲۹ بهمن‌ماه در سخنرانی خود به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز، در سال ۱۳۵۶، گفت: «دشمنی آمریکا که آشکار است؛ اروپایی‌ها هم امروز خدعه می‌کنند. من نمی‌گویم چه کار کنند، اما مسئولان مواظب باشند مخدوع نشوند و فریب نخورند.»

خامنه‌ای همچنین اضافه کرد، مسئولان ایرانی «به نام اینکه حالا یک کاری بکنیم، کشور را دچار مشکل نکنند».

رهبر نظام تهران در سخنان خود به مورد مشخصی اشاره نکرد؛ اما صحبت‌های او قاعدتا ناظر بر گفت‌وگوهای جاری میان ایران و اروپا برای نجات توافق هسته‌ای، در پی خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه، رهبر ایران در اغلب سخنرانی‌های عمومی و خصوصی خود، هرگونه مذاکره با آمریکا را مطلقا رد و نسبت به گفت‌وگو، با اروپا ابراز بدبینی کرده است. با این حال با ادامه مذاکره با اروپا تاکنون مخالفتی نکرده است.

آیت الله خامنه ای در تاریخ ۲۲ مرداد با اشتباه خواندن مذاکرات هسته‌ای، اعلام کرد، که «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند.

مسئله ای که مشخص ساخت، برخلاف انتقادهای مکرر جناح تندرو نسبت به برجام، مذاکراتش با نظارت و موافقت بیت رهبری صورت گرفته است.

ناظران میگویند، اینکه آقای خامنه ای در سخنان خود  از عبارت “من نمی گویم چه کار بکنند” استفاده کرده، در حقیقت به نوعی سعی دارد تا بار مسئولیت تبعات مذاکره با اروپایی ها را از دوش خود بردارد.

دکمه بازگشت به بالا