تازه‌های سیاسی

فلاحت پیشه: اوضاع لایحه پالرمو در مجمع خوب نیست، وضع CFT از آن هم بدتر است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس برخلاف خوش‌بینی‌های قبلی، می‌گوید در شرایط کنونی، لایحه پالرمو در مجمع تشخیص رای نمی‌آورد. او فضای منفی حاکم بر مجمع را، متاثر از ناخشنودی از کانال مالی ویژه اروپا، موسوم به اینس‌تکس عنوان می‌کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خبر داده، که جلسه روز شنبه، ۲۷ بهمن ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعیین تکلیف لایحه پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان ‌یافته فراملی (پالرمو)، باری دیگر بی‌نتیجه مانده است.

آقای فلاحت‌پیشه، یک روز بعد از این نشست با بیان این که “اوضاع پالرمو در مجمع خوب نیست” افزود: که در شرایط کنونی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص “رای ندارد”.

از چهار لایحه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دو لایحه به تصویب رسیده و دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT ) به مجمع تشخیص ارجاع شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه یک‌شنبه ۲۸ بهمن، به پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس گفته است: «مباحث مرتبط با CFT جدی‌تر از پالرمو است، وقتی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام رای نیاورد، CFT  اوضاع بدتری خواهد داشت، اما در کل این روند بستگی به چند موضوع دارد که یکی از آن‌ها مناسبات خارجی است.

گروه ویژه اقدام مالی تصویب و اجرای چهار لایحه یادشده را مهم‌ترین شرط خروج کامل ایران از فهرست سیاه این نهاد اعلام کرده است. این گروه ۲۷ مهرماه امسال تعلیق ایران از لیست سیاه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد.

به این ترتیب مهلت ایران برای برآورده کردن شرط‌های گروه ویژه اقدام مالی به پایان رسیده است.

فلاحت‌پیشه درباره ضرورت همکاری با گروه ویژه اقدام مالی، به سایت خبری-حکومتی “تابناک” گفته است: «بسیاری از کشورهای متحد ما از جمله چین، هند و حتی روسیه پیغام داده‌اند که در صورتی که FATF را نپذیریم، بانک‌های این کشورها قادر به ادامه همکاری با ما نخواهند بود.»

دکمه بازگشت به بالا