اقتصادی

فرمان خامنه‌ای برای کاهش سهم صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۸

علی لاریجانی، رئیس مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۸، خبر داد: که آیت‌الله خامنه‌ای فرمان داده‌است، تا سهم «صندوق توسعه ملی» از درآمدهای نفتی به ۲۰ درصد کاهش یابد.

شماری از نمایندگان مجلس خواستار افزایش سهم این صندوق، از درآمدهای نفتی شده بودند، اما دولت حسن روحانی با اشاره به «شرایط کنونی کشور»، پیشنهاد کاهش آن به ۲۰ درصد را داده بود.

علی لاریجانی در جلسه روز یکشنبه مجلس، در پاسخ به پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر افزایش سهم صندوق به ۳۲ درصد اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای به‌طور مکتوب فرمان داده‌است تا سهم ۲۰ درصد برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود.

به گفته منتقدان اقتصادی، صندوق توسعه ملی که قرار بود بخشی از درآمدهای نفتی را به ثروت‌های ماندگار تبدیل کند، عملاً به ابزاری برای تعدیل فشارهای اقتصادی و هزینه‌کردهای نظامی تبدیل شده‌است.

این در حالی‌ست که به فرمان خامنه‌ای که فرمانده کل قوا در ایران به شمار می‌رود، بودجه نهادهای نظامی افزایش یافته است.

گفتنی‌ست: هرچند تصمیم‌گیری‌ها و فرامین آیت‌الله خامنه‌ای در کلیات و جزئیات برنامه‌های اجرایی ایران همواره مورد انتقاد قرار گرفته، اما وی همواره در شرایط پاسخگویی، از منظر یک منتقد دولت سخن گفته است و نه به عنوان بلندپایه‌ترین مقام مسؤول در ساختار حکومتی ایران.

دکمه بازگشت به بالا