تازه‌های سیاسی

پشتیبانی روسیه از برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی ایران

به رغم انتقادهای آمریکا و اروپا از برنامه‌های موشکی ایران، یک دیپلمات روس می‌گوید: مانعی برای این فعالیت‌ها وجود ندارد. معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته که برنامه‌، موشکی ایران هیچ یک از ضوابط بین‌المللی را نقض نمی‌کند.

ولادیمیر یرماکوف، رئیس بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه می‌گوید: این کشور فناوری موشکی به جمهوری اسلامی ارسال نمی‌کند؛ اما ایران حق دارد، برنامه‌های خود برای تولید و آزمایش موشک را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک این دیپلمات روس سه‌شنبه ۲۳ بهمن با اشاره به انتقادهای آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از آزمایش‌های موشکی اخیر ایران، تلاش‌های جمهوری اسلامی در این حوزه را اقدامی جهت ایجاد توازن در منطقه خواند.

جمهوری اسلامی به تازگی برای پرتاب دو ماهواره به فضا تلاش کرده که بنابر ارزیابی های منابع غربی، در هر دومورد ناکام شده است.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه تلاش ایران برای فرستادن ماهواره به فضا را به شدت محکوم کرده‌اند. کاخ سفید می‌گوید: آزمایش موشک‌های بالستیک ناقص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که پس از توافق هسته‌ای تصویب شد.

در این قطعنامه به ایران توصیه شده که از آزمایش موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک اتمی خودداری کند. تهران می‌گوید: هیچ یک از موشک‌های آزمایش شده این کشور چنین قابلیتی ندارند.

این درحالی است که طبق گزارش مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS)، موشک های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند و همچنین وزارت خارجه آمریکا معتقد است، که موشک تازه آزمایش‌شده توسط سپاه قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و هدف قرار دادن کشورهای اروپایی را دارد.

دکمه بازگشت به بالا