تازه‌های سیاسی

علی مطهری: نامه‌های منتسب به خمینی درباره منتظری و نهضت‌آزادی احتمالا جعلی است

علی مطهری، نایب رئیس مجلس طی اظهاراتی بیان داشته است: نامه‌های منتسب به آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین نظام ایران، درباره آیت‌الله حسینعلی منتظری و نهضت آزادی، جعلی به‌نظر می‌رسند.

وی اضافه کرد: «نامه‌های خمینی مبنی بر عزل آقای منتظری، اساسا با نوع ادبیاتِ – به‌گفته‌ی او- امام شباهتی ندارد».

اشاره مطهری به دو نامه‌ای‌ست که به فاصله دو روز برای آیت‌الله منتظری قائم مقام وقت رهبری در سال ۱۳۶۸ شمسی ارسال و از رسانه‌های رسمی ایران پخش شد. این نامه‌ها، منتسب به آیت‌الله خمینی بود و در دومین نامه، آیت‌الله منتظری از قائم مقام رهبری عزل شد.

این نامه‌ها در دوره تنش میان آیت‌الله خمینی و آیت‌الله منتظری و اندکی پیش از درگذشت رهبر پیشین ایران منتشر شد. آیت‌الله منتظری به اعدام‌های گسترده زندانیان سیاسی و برخی سیاست‌هایی که در کشور اجرا می‌شد معترض بود.

مطهری در این باره گفت: «از فروردین ۶۷ ‌به‌بعد امام بیمار بودند و خیلی در جریان امور قرار نداشتند. علاوه‌بر این تردید هست که آیا این‌نامه‌ها دست‌خط امام هست یا خیر».

او ادامه داد: «به‌نظر نمی‌رسد که نامه ۶-۱-۶۸ و ۸-۱-۶۸ هر دو از امام باشد به‌طوری‌که در یک‌جا منتظری را به قعر جهنم و در جای دیگر به آسمان برده‌اند. این‌ها با هم هم‌خوانی ندارند و برای من پذیرفته نیست».

مطهری درباره نامه روح الله خمینی به علی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر وقت کشور درباره نهضت‌آزادی نیز اظهار داشت: «به‌نظرم نامه نهضت‌آزادی هم همین‌طور است و من بعید می‌دانم که این نامه از امام باشد».

نایب رییس مجلس، همچنین تصریح کرده است: «شاید برخی به‌دنبال حذف برخی گروه‌ها بودند و دست به چنین‌کاری زدند».

گفتنی‌ست: درباره اقدامات علی خامنه‌ای و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و تلاش آنها در دوران آیت‌الله خمینی برای کنار زدن رقبای سیاسی در ساختار حکومتی ایران، گمانه‌زنی‌های گوناگونی مطرح شده است.

دکمه بازگشت به بالا