تازه‌های سیاسی

رییس جمهور افغانستان خواهان شرکت دولت کابل در مذاکرات صلح شد

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در نشست «پروسه ملی مشورتی صلح» در کاخ ریاست‌ جمهوری این کشور، اعلام کرد که یک نشست بزرگ مشورتی، همانند لوی جرگهِ اضطراری، درباره صلح برگزار خواهد کرد.

اشرف غنی اعلام کرد: در این اجلاس، مردم افغانستان درباره چگونگی گفت‌وگوهای صلح و حکومت پس از صلح، گفت‌وگو خواهند کرد.

او افزود: به عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح دستور داده تا در اواخر اسفند، تدابیر برگزاری این گردهمایی بزرگ مشورتی را آغاز کند.

رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین افزوده است: «مشاوره و گفت‌وگو هیچ‌ ضرری ندارد. باید در این “جرگه” ارزش‌هایی‌ که قابل معامله نیستند و همچنین میزان انعطاف و بهای صلح تعیین شوند.»

“لویه جرگه” واژه‌ای پشتو به معنای «گردهمایی بزرگ» است و به نشست بزرگان قومی، علمای دینی و نمایندگان مردم گفته می‌شود که در موارد بحرانی در افغانستان تشکیل می‌شود.

رئیس دولت کابل همچنین اعلام کرده است: کار روی «دولت پس از صلح با طالبان» نیز آغاز شده  و این موضوع در نشست سوم «روند کابل» که قرار است در هفته نخست فروردین‌ماه آینده برگزار شود، بررسی خواهد شد.

اشرف غنی در سخنان خود بار دیگر از گروه طالبان خواسته: گفت‌وگوهای مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز کند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان از تصمیم اشرف غنی مبنی بر تشکیل گردهمایی بزرگ مشورتی درباره صلح استقبال کرده و گفته است که برگزاری این گردهمایی، تنها راه حل جنگ در کشور است.

دکمه بازگشت به بالا