تازه‌های سیاسی

حسن روحانی: برای ساخت موشک از کسی اجازه نمی‌گیریم

سازمان نظامی سپاه پاسداران، تعدادی ازموشک‌های بالستیک خود را در مسیر راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، در چلهمین سالگرد انقلاب جمهوری اسلامی، به نمایش گذاشت.

آنطور که رسانه های داخلی گزارش داده اند، در مسیر راهپیمایی تهران، موشک‌های قدر، قیام و ذوالفقار به معرض دید راهپیمایان گذاشته شده است.

هم‌زمان، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سخنرانی امروز خود گفته است: “ما برای ساختن انواع موشک‌های ضدزره و انواع موشک‌های پدافند هوایی و انواع موشک‌های زمین به زمین و دریا به دریا و انواع موشک‌های هوا به هوا از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت. ما همان راه و قدرت نظامی را ادامه می‌دهیم.”

این اظهارات و نمایش موشک‌های سپاه در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، به شدت از برنامه موشکی جمهوری اسلامی و توسعه آن انتقاد و ابراز نگرانی می‌کنند.

مقامات تهران در مقابل برنامه موشکی خود را دفاعی می‌داند و می‌گوید: به هیچ وجه درباره این موضوع مذاکره نخواهند کرد.

سپاه پاسداران اخیرا از آزمایش چند موشک جدید خبر داده و مقامات سیاسی و نظامی ایران در هفته‌های اخیر، در اقدامی هماهنگ، بارها در سخنرانی های خود به دفاع از برنامه موشکی جمهوری اسلامی پرداخته اند.

یک هفته پیش اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از فعالیت‌های موشکی ایران، به‌ویژه در زمینه موشک‌های قاره‌پیما ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف این فعالیت‌ها شد.

اتحادیه اروپا، از ایران خواست برای عمل به تمام قطعنامه‌های مرتبط با انتقال مواد و تکنولوژی ساخت موشک به کشورها و یا گروه‌های خارجی تمام گام‌های لازم را بردارد.

اما ایران در واکنش، خواسته‌های اروپا در زمینه برنامه موشکی خود را رد کرد و باری دیگر بر دفاعی بودن برنامه‌های نظامی خود تاکید ورزید.

دکمه بازگشت به بالا