اقتصادی

دولت ترامپ معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را تمدید نمی‌کند

برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفته است، کشورش برنامه‌ای برای تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران ندارد.

برایان هوک در مصاحبه با شبکه «ان. اچ. کی» ژاپن از کشورهای مشتری نفت ایران خواست که دیگر از ایران نفت نخرند.

رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است: آنچه که ما اعلام کردیم، راهبردی برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران در سریعترین زمان ممکن است. ما به دنبال اعطای معافیت یا استثنا قائل شدن درباره نظام تحریم‌ها در آینده در قبال هیچ کشوری نیستیم حالا چه این تحریم ها درباره نفت باشد یا هر مساله دیگری.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: معافیت‌های اعطاشده‌ توسط ایالات متحده برای این بود که مانع افزایش ناگهانی بهای نفت بازار جهانی شود و اکنون به نظر می رسد در سال جاری عرضه نفت خام در بازار به اندازه کافی‌ست.

در همین زمینه، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است: ایتالیا و یونان که از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند، هیچ نفتی از ایران نمی خرند و از توضیح علت آن نیز سر باز می‌زنند.

وی همچنین اظهار داشت: روسیه سهام یک پالایشگاه هندی را اخیرا خریده است، اما هند که تنها معافیت خرید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دارد، به روسیه هم اجازه نمی دهد نفت این پالایشگاه را از ایران بخرد.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ماه گذشته گفته بود: «در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم». وی همچنین تصریح کرده بود که ایران با کاهش میزان صادرات، از درآمد نفتی «۴۷ میلیارد دلاری در بودجه ۱۳۹۷» به شدت فاصله گرفته است.

در همین حال حسن روحانی؛ رییس‌جمهور ایران در اظهاراتی مدعی شده است: اگر آمریکا توبه کند، توبه‌اش را می‌پذیریم. حسن روحانی و برخی دیگر از مقامات دولتش، پیشتر ادعا کرده بودند که با افتخار تحریم‌های آمریکا را دور خواهیم زد.

 

دکمه بازگشت به بالا