تازه‌های سیاسی

ابراز نگرانی مشاور رییس‌جمهور نسبت به پتانسیل اعتراض‌های شهری

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایسنا گفته است: پنانسیل اعتراض‌های شهری همچنان وجود دارد، چون علل آن برطرف نشده است.

این مقام دولت روحانی، اذعان داشته: زمینه‌های اقتصادی اعتراض‌های دی‌ماه سال گذشته با اعتراض‌های دهه ۷۰ مشترک بود، اما زمینه‌های اجتماعی اعتراض‌های ۹۶ متفاوت و « خیلی عمیق‌تر» است.

پیش از این نیز مقامات حکومتی؛ دربارهٔ تکرار اعتراض‌های سراسری دی ماه هشدار داده‌اند؛ از جمله: عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته بود: عوامل نارضایتی‌ها هنوز از بین نرفته و «یک جرقه کافی‌ست تا شعله‌ور شود».

حسام‌الدین آشنا در عین حال گفته است: هدف اعتراض‌های دی ماه «اسقاط دولت» بود، اما پس از آن مشخص شد، « تضعیف دولت و نظام یک مسیر است».

پیش از این نیز برخی از مقامات دولت و برخی از احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، ابراهیم رئیسی و احمد علم الهدی را متهم کرده بودند که اعتراض شهر مشهد را سازماندهی کرده‌اند.

از سوی دیگر؛ در اعتراض‌های دی‌ماه در برخی شهرها به ویژه قم و مشهد، شعارهایی در مخالفت با رهبر نظام تهران و انقلاب بهمن ۵۷ سر داده شد.

در همین رابطه؛ حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، همان زمان اذعان داشت که اعتراض‌های دی‌ماه «عبور از همه جریان‌های سیاسی کشور بود».

مشاور رییس‌جمهور ایران همچنین نحوه برخورد با این تجمعات را «پخته‌تر» از تمام موارد مشابه در تاریخ جمهوری اسلامی از جمله سال ۸۸ دانست.

حسام‌الدین آشنا بدون اشاره به جزئیات اظهار داشت: مصوباتی برای برخورد خشن‌تر با این اعتراضات «وجود داشت»

ادعای مشاور حسن‌روحانی، در حالی مطرح شده است که به گفته مقامات رسمی، در این اعتراض‌ها ۲۵ نفر ظرف مدت کمتر از یک هفته توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

در عین حال حسام‌الدین آشنا با ابراز نگرانی از احتمال گسترش اعتراض‌های شهری، تصریح کرده است: پنانسیل اعتراض‌های شهری همچنان وجود دارد، چون علل آن برطرف نشده است.

دکمه بازگشت به بالا