تازه‌های سیاسی

صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه، ۹ دی ماه صادق لاریجانی را به عنوان، رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزید.

انتصاب آقای لاریجانی به این سمت، چند روز پس از مرگ،  آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس این مجمع صورت میگیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در حکم خود با اشاره به فوت شاهرودی و «ضرورت سامان‌یابی هرچه سریعتر ارکان مجمع»، صادق لاریجانی را به ریاست این مجمع و همچنین عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی، سابقه صادق لاریجانی در شورای نگهبان را «برجسته و ارزشمند» خوانده و مدیریتش بر قوه قضائیه را نیز «پرتلاش و عالمانه و خالصانه» توصیف کرده است.

این تمجید و تعریف از سوی آیت الله خامنه ای در حالی صورت گرفته، که در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه، بازداشت فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، شدت بیشتری پیدا کرده‌ است.‎

خامنه ای همچنین اظهار داشته: «امید می‌رود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش مؤثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیت‌های محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد».

با این انتصاب جدید، صادق لاریجانی علاوه بر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضائیه ایران، ریاست هیات امنای دانشگاه امام صادق را نیز برعهده دارد.

اتحادیهٔ اروپا در سال ۹۱ هفده مقام ایرانی از جمله صادق آملی لاریجانی را به‌دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد.

دکمه بازگشت به بالا