تازه‌های سیاسی

خرازی: اس‌پی‌وی اجرا نشود به این معنا نیست که از برجام خارج می‌شویم

در حالی که پیش از این، وزیر خارجه ایران تهدید کرده بود که در صورت عدم کارایی سازوکار ویژه اروپایی‌ها، ایران احتمالاً از برجام خارج خواهد شد، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران روز چهارشنبه، اعلام کرد: اگر این سازوکار به نتیجه نرسد «معنایش این نیست که از برجام خارج می‌شویم».

سازوکار اتحادیه اروپا که «ابزار با هدف ویژه» (اس‌پی‌وی) نام دارد، قرار است از مشکلات بانکی ایران، که بر اثر تحریم‌های آمریکا به‌ وجود می‌آیند بکاهد.

اس‌پی‌وی از جمله تضمین می‌کند، که برای مثال پول صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی با فروش کالاها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.

مقام‌های ایرانی مدت‌هاست در انتظار اجرایی شدن این راهکار اتحادیه اروپا به‌ سر می‌برند و پیش از این، در مهرماه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، حتی تهدید کرد «در صورتی که سازوکار ویژه ایجادشده از سوی اروپایی‌ها کارایی نداشته باشد»، ایران احتمالاً از برجام خارج خواهد شد.

اما حال، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به این پرسش که «اگر به هر دلیلی سازوکار مالی اروپایی‌ها به نتیجه نرسد، ایران چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند؟» گفت: «ما کار خودمان را باید ادامه دهیم.»

آمریکا که این طرح را اشتباه اروپا در قبال ایران توصیف کرده برای جلوگیری از اجرایی شدن اس‌پی‌وی تلاش می‌کند. یکی از جنبه‌های این تلاش آمریکا مربوط به جلوگیری از میزبانی سازوکار ویژه از سوی کشورهای اتحادیه اروپا است.

مقام‌های ایران، تهدیدهای آمریکا را علت اصلی خودداری برخی کشورها از جمله اتریش و لوکزامبورگ از پذیرفتن میزبانی دفتر این سازوکار مالی ویژه اعلام می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا