اخبارتازه‌های سیاسی

کاهش ۸۲ درصدی قدرت خرید در ایران باعث افزایش بیماری‌های مرگبار شده است

فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای کار ایران اعلام کرد: افزایش حداقل ۵۰ درصدی بهای اقلام خوراکی و تورم ۲۵ درصدی، «گرسنگی» و به تبع آن «فقر غذایی» را تبدیل به یک بحران جدی کرده است.

او اضافه کرد: کاهش ۸۲ درصدی قدرت خرید مردم، باعث افزایش بیماری‌های مرگبار شده است.

این فعال کارگری با اشاره به یک تحقیق بین‌المللی که در مجله‌ی لنست انتشار یافته، تصریح کرد: «عوامل خطری که علل مرگ و ناتوانی در ایران را شکل می‌دهند، متعدد هستند؛ اما افزایش برخی پارامترهای سلامتی تامل‌برانگیز است؛ از جمله افزایش ۲۷ درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش ۱۹ درصدی سکته‌های مغزی».

فرامرز توفیقی درباره ابتلای خانوارهای ایرانی به بحران‌های سلامت تاکید کرد: «باید به سبد معیشت خانوار و بخش خوراکی‌های آن و افول چشمگیر کیفی و کمی اقلام این سبد توجه کرد».

رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای کار ایران در این‌باره اظهار داشت: «با بررسی بودجه خانوار و شیب تند کاهش مصرف مواد غذایی متناسب با سبد تغذیه معرفی‌شده از سوی انستیتو تغذیه –به عنوان الگویی سالم- پی می‌بریم: خانوار کارگری از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ مجبور شده است برای تامین نیازهای غذایی خانوار خود ۲۰۰درصد افزایش هزینه را تحمل کند و در نتیجه، برای ادامه زندگی، سبد خود را هر روز خالی‌تر نموده است و باز هم نتوانسته تعادلی بین مخارج و دریافتی خود ایجاد نماید».

وی درباره کاهش میزان کالری دریافتی ایرانی‌ها از سال ۱۳۹۱ تاکنون توضیح داد: «تا پایان سال ۱۳۹۶ سرانه مصرف خانوار شهری از سبد غذایی سالم روزانه، ۵۳۱کیلوکالری کاهش داشته و جایش را غذاهای ارزان و ناسالم گرفته است».

دکمه بازگشت به بالا