اخبارتازه‌های سیاسی

سازمان عفو بین الملل:جمهوری اسلامی از سی سال پیش تا کنون در حال ارتکاب «جنایت علیه بشریت» است

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید پنهان کردن سرنوشت هزاران مخالف سیاسی کشته‌شده در جریان اعدام‌های  سال ۶۷ توسط مقام‌های جمهوری اسلامی، «ادامه جنایت علیه بشریت» است.

این سازمان در گزارشی ۲۰۰ صفحه ای، تحت عنوان «رازهای آغشته به‌خون: چرا کشتار سال ۱۹۸۸ در ایران ادامه جنایت علیه بشریت است»، از سازمان ملل متحد خواسته برای انجام تحقیقات در مورد ناپدیدشدن‌ها و اعدام‌های سال ۶۷، یک سازوکار تحقیقاتی مستقل تشکیل دهد.

سازمان عفو بین‌الملل در عین حال در گزارش خود مجددا بر لزوم «شکل‌گیری اقدام بین‌المللی» تاکید کرده و می‌گوید: این که تا کنون کمیسیون حقوق بشر ملل متحد، این اعدامها را  محکوم نکرده و این جنایت به شورای امنیت ارجاع داده نشده، به مقام‌های ایرانی اجازه داده تا به «انکار واقعیت‌ها و آزار و اذیت‌ خانواده‌ها ادامه بدهند».

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تشکیل یک مکانیزم شفاف، مستقل و کارا شده تا «مسببان این جنایت پست، پای میز محاکمه آورده شوند».

گفتنی است: اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، در زندان‌های اوين و گوهردشت در تهران و زندان‌های مشهد، شيراز، اهواز و برخی ديگر از شهرهای ايران صورت گرفت. در مورد شمار قربانیان هم رقم های متفاوتی اعلام شده است، برخی شمار قربانیان را دست‌کم سه هزار نفر عنوان کرده‌اند و برخی هم بیش از پنج‌هزار نفر. دو سال پیش شماری از فعالان به گزارشی از سازمان عفو بین‌الملل اشاره کرده بودند که بنا بر آن دست‌کم ۴۴۸۲ مرد و زن در فاصله دو ماه «ناپدید شدند».

با وجود این‌که شماری از پژوهشگران و محققان از جمله یرواند آبراهامیان از اعدام‌های گسترده سال ۱۳۶۷ به‌عنوان «شگفت‌آورترین» رویداد سیاسی ایران معاصر یاد کرده‌اند، اما در واقع مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی نه تنها به فاش‌گویی در مورد این اعدام‌ها نپرداخته اند؛ بلکه شاکیان و پرسش کنندگان در مورد این اعدام‌های را هم، بازداشت و زندانی کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا