اخباراقتصادی

هشدار مجدد قطعه‌سازان درباره بیکاری ۴۰۰ هزار کارگر

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران می‌گوید: با ادامه روند کنونی، احتمال بیکاری نیمی از ۸۰۰ هزار کارگر شاغل این بخش وجود دارد. کارفرمایان، خواستار آزادسازی قیمت خودرو هستند و فعالان صنفی، آنها را به گروگان گرفتن کارگران متهم می‌کنند.

به گفته مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران، در هفت ماه ابتدای سال جاری، دست‌کم صد هزار کارگر قطعه‌ساز بیکار شده‌اند و علت اصلی آن، کاهش تیراژ تولید و عدم دسترسی این صنایع به مواد اولیه بوده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا یک‌شنبه چهارم آذر (۲۵ نوامبر) به نقل از آقای بیگلو نوشت: «اعمالِ “قیمت‌گذاریِ دستوری” خودروها توسط دولت، موجب شده که علیرغم دو برابر و نیم شدن قیمت مواد اولیه، خودروسازها نتوانند به قطعه‌سازها مجوز افزایش قیمت بدهند و همین مساله قطعه‌سازی را به صنعتی زیان‌ده تبدیل کرده و از این رو بسیاری از کارخانجات قطعه‌سازی به سمت تعدیل نیرو یا حتی تعطیلی رفته‌اند.»

انجمن قطعه‌سازان شهریور ماه امسال نیز در نامه‌ای به وزیر کار هشدار داده بود: که اگر به مشکلات این بخش توجه نشود بسیاری از واحدها قادر به ادامه کار نخواهند بود و خودروسازان با کاهش ۸۰ درصدی تولید روبرو خواهند شد.

به گزارش ایلنا فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار بر این باور است که کارفرمایان، کارگران را “گروگان” گرفته‌اند و می‌خواهند با این گروگان‌گیری همچنان بر اسب مراد بتازند. به گفته او هیچ بنگاه تولیدی و سرمایه‌ای تاکنون با دلار بالای ۴۲۰۰ تومان، تولید نکرده‌ است.

رئیس کمیته دستمزد همچنین گفته است: «تقریباً همه‌ی مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدها، قبل از گرانی ارز خریده شده‌اند؛ لذا تا امروز قیمت تمام شده کالاها براساس همان نرخ ارز قبل از سال محاسبه می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا